Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Czy w cukrzycy można jeść ziemniaki?

Czy w cukrzycy można jeść ziemniaki?

Cukrzyca to choroba, która wymaga szczególnej uwagi w kwestii diety. Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że to, co jesz, ma spory wpływ na kontrolę glikemii. Jednym z produktów, które często budzą wątpliwości wśród diabetyków, są ziemniaki. Czy w cukrzycy można jeść ziemniaki? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Ziemniaki a cukrzyca – czy można je jeść?

Ziemniaki są popularnym składnikiem wielu potraw na całym świecie. Są źródłem węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów. Jednak ich wysoki indeks glikemiczny (IG) jest powodem do niepokoju dla cukrzyków, co może sprawić trudności w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Wbrew pozorom nie oznacza to, że musisz całkowicie rezygnować z tego warzywa (szczególnie dotyczy to osób z cukrzycą typu 2). Ważny jest m.in. sposób przygotowania oraz odmiana ziemniaków.

Jakie metody przygotowania ziemniaków są najlepsze dla cukrzyków?

Skoro chcesz wiedzieć, czy w cukrzycy można jeść ziemniaki, to zauważ, że niektóre formy przygotowania są lepsze dla diabetyków, a inne gorsze. Dlatego przygotowałam dla Ciebie listę najlepszych metod przygotowania dla cukrzyków.

  • Gotowanie w wodzie – to jedna z najlepszych metod, która zapewnia niższy poziom IG. Nawet w porównaniu do surowych ziemniaków.
  • Gotowanie na parze – to kolejny dobry sposób na obniżenie IG.
  • Pieczenie – choć ta obróbka wpływa na zwiększenie poziomu IG w porównaniu do gotowania, to jednak stanowi dobrą alternatywę dla smażenia.

Jeśli masz cukrzycę, to zrezygnuj ze smażenia i duszenia ziemniaków. 

Jakie odmiany ziemniaków powinni jeść diabetycy?

Nadal zastanawiasz się, czy w cukrzycy można jeść ziemniaki? Najlepiej, jeśli będziesz wybierać odmiany o niższym indeksie glikemicznym. Sprawdź, które odmiany będą dla Ciebie najlepsze!

  • Bataty – mają niższy IG niż tradycyjne ziemniaki. Są bogate w błonnik i skrobię oporną, co pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi.
  • Młode ziemniaki – mają mniej skrobi i niższy poziom IG w porównaniu do bardziej dojrzałych ziemniaków.
  • Czerwone ziemniaki – mają niższy poziom IG w porównaniu do ziemniaków białych. Zwróć też uwagę na ich smak, który jest bardziej intensywny.
  • Fioletowe ziemniaki – podobnie, jak fioletowe mają niższy indeks glikemiczny niż biała odmiana. 

Jak obniżyć indeks glikemiczny ziemniaków?

Dodatkowo możesz zapobiegać podwyższeniu poziomu glukozy we krwi, jeśli postarasz się obniżyć indeks glikemiczny. Jak to zrobić? Skorzystaj z poniższych metod!

  • Jedz ziemniaki ze skórką – dzięki temu ziemniaki będą miały znacznie więcej błonnika, który znajduje się przede wszystkim tuż pod skórką. Pamiętaj, tylko żeby dokładnie umyć ziemniaki.
  • Ostudź ziemniaki – dzięki temu, że ostudzisz ziemniaki, to dasz im czas na powstanie skrobi opornej. Ten rodzaj skrobi nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym, a do tego może pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi.
  • Jedz ziemniaki w większych kawałkach – zrezygnuj z purée ziemniaczanego, ponieważ ma wyższy poziom indeksu glikemicznego. Zamiast tego jedz ziemniaki w większych kawałkach.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments