Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Czy warto jeść grzyby

Czy warto jeść grzyby? Poradnik dla miłośników grzybów

Sezon na grzybobranie czas rozpocząć! Miłośnicy grzybów już zacierają ręce i nie mogą doczekać się przepysznych dań i zapraw z leśnymi grzybami w roli głównej. Zastanawiasz się, czy warto jeść grzyby i czy oprócz walorów smakowych mają one jakieś właściwości lecznicze i witaminy? Sprawdźmy to razem!

Dlaczego warto jeść grzyby?

Grzyby nazywane są darami lasu. Ale czy naprawdę warto jeść grzyby? Oto kilka powodów, które przekonują do grzybobrania i zajadania się daniami z grzybami.

Czy grzyby mają właściwości lecznicze? Można tak powiedzieć. Oto kilka sytuacji, kiedy warto jeść grzyby:

  • Grzyby są niskokaloryczne – zaletą grzybów jest to, że aż w 90% składają się z wody! Dla przykładu 100 g świeżych grzybów ma zaledwie 34 kcal. Grzyby są zatem świetnym wyborem w diecie niskokalorycznej, gdy chcesz zrzucić zbędne kilogramy.

  • Pozytywnie wpływają na układ nerwowy – zawierają cholinę, która wspomaga pracę układu nerwowego. Regularne dostarczanie do organizmu produktów, zawierających cholinę pozytywnie wpływa na proces uczenia się i zapamiętywania, więc to szczególnie ważne w przypadku uczniów i studentów. Oprócz tego zmniejsza ryzyko zaburzeń snu i poprawia napięcie mięśni.

  • Grzyby są źródłem witamin i minerałów – o tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

  • Grzyby to dobry zamiennik mięsa! – Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej i wegańskiej, możesz śmiało sięgnąć po grzyby, które mogą stać się dobrym źródłem witaminy D i białka, szczególnie chodzi tutaj o grzyby suszone.

  • Po prostu są przepyszne – miłośnicy grzybów na pewno przyznają, że odpowiednio przygotowane i doprawione grzyby mogą stać się doskonałym dodatkiem do sosów, mięs i wielu różnych potraw.

Grzyby właściwości lecznicze

Czy grzyby mają witaminy?

Tak! W grzybach możemy znaleźć bardzo cenne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu witaminy z grupy B. Poza tym stanowią cenne źródło niacyny i ryboflawiny. Jakie jeszcze witaminy mają grzyby?

Są źródłem witaminy C, tiaminy, witaminy D oraz E. Miłośnicy kurek będą zachwyceni faktem, że dzięki zajadaniu się nimi dostarczają do swojego organizmu także prowitaminę A.

Nie zapomnijmy także o tym, że grzyby dostarczają także całkiem sporo minerałów, takich potas, fosforan oraz magnez.

Najzdrowsze grzyby – oto dlaczego warto jeść grzyby!

Chcesz dowiedzieć się, jakie grzyby są najzdrowsze i których szczególnie warto wypatrywać w lesie? Oto lista niektórych grzybów, które warto uwzględniać w swojej diecie:

  • Pieczarki – są jednym z najpopularniejszych rodzajów grzybów i zawierają dużo białka, witaminy B2 i D oraz minerały takie jak potas i fosfor.

  • Kurki – bogate w błonnik, witaminy B oraz witaminę D, która pomaga we wchłanianiu wapnia.

  • Koźlarze – źródło żelaza, witaminy C i A, a także błonnika.

  • Borowiki – zawierają dużo selenu, witaminę D oraz witaminę K, która jest niezbędna dla prawidłowego krzepnięcia krwi.

  • Maślaki – bogate w białko, witaminy B, D i E oraz żelazo.

  • Kanie – wartościowe źródło białka dla wegan i wegetarian. Bogate źródło witamin B, C, A, D i E.

najzdrowsze grzyby

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Wiele osób mylnie twierdzi, że skoro grzyby są niskokaloryczne, to przy okazji także lekkostrawne. Niestety to częsta pomyłka. W rzeczywistości grzyby zaliczane są do produktów ciężkostrawnych właśnie ze względu na to, że w aż 90% składają się z wody i zawierają w swoim składzie chitynę. Organizm człowieka ma problem z trawieniem tej substancji. Poza tym białko zawarte w grzybach jest dość słabo rozpuszczalne przez kwasy żołądkowe.

Dlatego kluczowe w tym wszystkim jest komponowanie posiłków w taki sposób, żeby łączyły grzyby z lekkostrawnymi potrawami, najlepiej nie z mięsem. Jeśli masz problemy trawienne, zrezygnuj też z łączenia grzybów ze śmietaną. Koniecznie dodaj przyprawy takie jak majeranek, tymianek czy rozmaryn.

Czy grzyby są ciężkostrawne

Kiedy nie wolno jeść grzybów?

Teraz już wiesz, dlaczego warto jeść grzyby. Jednak należy wiedzieć, że nie zawsze są odpowiednie do spożycia. Istnieją okoliczności, w których ich jedzenie może być niebezpieczne dla zdrowia. Nigdy nie powinno się zbierać grzybów z terenów skażonych lub zanieczyszczonych, ponieważ mogą zawierać szkodliwe substancje chemiczne.

Kto nie powinien jeść grzybów?

  • Grzyby mogą być również problematyczne dla osób z pewnymi alergiami pokarmowymi.

  • Nie jest zalecane podawanie grzybów dzieciom poniżej 12. roku życia. Z wyjątkiem grzybów hodowlanych np. pieczarek.

  • Osoby z chorobami wątroby powinny zrezygnować ze smażonych i tłustych potraw z grzybami.

  • Grzyby nie są dobrym rozwiązaniem dla osób z wrażliwym układem pokarmowym.

  • Przy chorobach nerek i z wysokim potasem najlepiej unikać grzybów.

  • Grzyby nie są wskazane dla alkoholików.

Pamiętaj także, że niektóre gatunki grzybów są trujące i mogą powodować poważne zatrucia. Dlatego zawsze warto mieć pewność, że rozpoznajesz grzyby, które zbierasz, lub skorzystać z pomocy doświadczonego grzybiarza.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments