Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Czym jest dysbioza jelit?

Czym jest dysbioza jelit?

Dysbioza jelitowa jest nazywana chorobą XXI wieku. Dlaczego? Ponieważ jest zaburzeniem coraz częściej diagnozowanym w społeczeństwie. Statystyki dotyczące dysbiozy jelitowej są trudne do oszacowania, ponieważ nie ma jednoznacznej definicji i diagnostyki tego stanu. Niektóre źródła podają, że dysbioza jelitowa może dotyczyć nawet 80% populacj. Może dotknąć każdego, a narażone na nią są szczególnie osoby borykające się z chorobami przewlekłymi typu otyłość, nadcisnienie czy cukrzyca. Czym jest dysbioza jelit, czym się objawia i jak ją leczyć?

Co to jest dysbioza jelitowa?

Co to jest dysbioza jelit?

Dysbioza jelit to stan, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy pożytecznymi a szkodliwymi bakteriami w przewodzie pokarmowym. Dotyczy głównie flory bakteryjnej naszych jelit i odnosi się do ilości, składu oraz funkcjonowania mikroflory jelitowej. Przede wszystkim dotyczy bakterii Lactobacillus, Enterococcus, Clostridium czy też Bacteroides.

Dysbioza nazywana jest “matką chorób” ponieważ wiele dolegliwości i osłabienie odporności człowieka ma źródło właśnie w chorym jelicie. Jest więc niebezpieczna z uwagi na bezpośredni wpływ na rozwój nieswoistych chorób zapalnych jelit takich jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego lub chorobę Leśniowskiego – Crohna, ale też odpowiada za pojawienie się grzybicy.

Cała mikroflora jelitowa i jej różnorodność jest ogromnie ważnym czynnikiem wpływającym na zdrowie i homeostazę naszego organizmu. Naturalnie nasze jelita zasiedlają biliony mikroorganizmów, to około 2 kg pożądanych dla człowieka bakterii. Dobre bakterie zamieszkujące w jelitach są bardzo cenne, ponieważ: pomagają w trawieniu pokarmów i zapewniają wytwarzanie niezbędnych witamin np. witaminy K, B12. Ponadto unieszkodliwiają toksyny oraz wspomagają działanie leków. Bakterie są tarczą obronną nabłonka jelit przed chorobotwórczymi substancjami i wnikaniem patogenów w głąb organizmu. Usprawniają działanie układu immunologicznego na poziomie śluzówki jelit co bezpośrednio przekłada się na stan naszej odporności.

Większość zdrowych dorosłych osób posiada mikroflorę jelitową o stabilnym i dobrym składzie przez długi czas

Jednak pod wpływem różnych szkodliwych czynników może dojść do zaburzeń w jej obrębie czyli do zmniejszenia ilości mikroorganizmów o pozytywnym znaczeniu dla naszego zdrowia i wzrostu tych potencjalnie patogennych. Tak naprawdę każdy jest narażony na występowanie dysbiozy jelitowej, co wynika m.in. z:

  • przewlekłego stresu,
  • diety ubogiej w błonnik,
  • nadmiernego spożywania wysokoprzetworzonych produktów,
  • niskiego poziomu aktywności fizycznej,
  • długotrwałej lub częstej antybiotykoterapii,
  • braku odpowiedniego nawodnienia,
  • nadużywania używek, alkoholu oraz palenia papierosów.

Czym objawia się dysbioza jelit?

Tak naprawdę u każdej osoby dysbioza jelitowa może objawiać się w nieco inny sposób. Warto jednak poznać najważniejsze symptomy, które wskazują na dysbiozę jelitową, czyli np.:

  • utrata masy ciała;
  • bóle brzucha
  • wzdęcia;
  • biegunki lub zaparcia
  • nudności i wymioty;
  • silne i regularne bóle brzucha, które trudno zlokalizować;
  • zgaga;
  • brak apetytu;
  • częstymi infekcjami – najczęściej układu moczowo-płciowego oraz górnych dróg oddechowych;
  • niekiedy dostrzegalna jest też krew, ropa lub śluz w stolcu.

Dysbioza jelitowa a występowanie chorób

dysbioza a cukrzyca

Czy wiesz, że to właśnie w jelitach znajduje się aż 80% komórek układu odpornościowego? Dlatego zachwianie mikroflory jelit może przyczyniać się do powstawania wielu chorób m.in.:

  • zaburzenia układu immunologicznego – regularnie nawracające infekcje, nietolerancje pokarmowe typu celiaki, czy też reumatoidalne zapalenie stawów;
  • infekcje oraz choroby układu pokarmowego – grzybice, nieswoiste zapalenie jelit, zespół jelita drażliwego;
  • przewlekłe schorzenia układu oddechowego, skóry, wątroby oraz nerek.

Warto też zaznaczyć, że dysbioza jelitowa coraz częściej jest diagnozowana u osób borykających się z chorobami:

  • cywilizacyjnymi – otyłość i cukrzyca typu 2;
  • psychicznymi – choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, depresja;
  • alergicznymi – atopowe zapalenia skóry, a także alergie wziewne i pokarmowe;
  • autoimmunizacyjnymi – łuszczyca, stwardnienie rozsiane, Hashimoto, bielactwo;
  • zaburzeniami układu pokarmowego – zespół jelita nadwrażliwego, zaparciem czy też biegunką;
  • zaburzeniami neurorozwojowymi ze spektrum autyzmu – zespół Aspergera, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, autyzm.

Jak leczyć dysbiozę jelit?

Teraz wiesz już, czym jest dysbioza jelit, ale jak ją należy leczyć? Przede wszystkim, jeśli dostrzegasz u siebie objawy tej choroby, to udaj się do specjalisty. Z pewnością wykona on niezbędne badania i przeprowadzi dokładny wywiad lekarski. 

Jakie badania są przeprowadzane do zdiagnozowania dysbiozy jelitowej? Podstawowym badaniem jest sprawdzenie próbki kału, dzięki czemu specjaliści mogą określić rodzaj oraz ilość bakterii, jakie się znajdują w stolcu. W ten sposób możliwe jest ustalenie odpowiedniej formy leczenia, która jest maksymalnie dopasowana do potrzeb Twoich jelit. Niekiedy zalecana jest także inna forma diagnozy, czyli test dysbiozy jelitowej. Z pomocą tego badania można określić obecność kwasów organicznych w moczu.

Znasz już diagnozę lekarską? Zatem pora przejść do leczenia, której podstawą powinna być zmiana dotychczasowe diety oraz stylu życia. W końcu najlepszym sposobem na zachowanie zdrowego mikrobiomu jelitowej jest zdrowa dieta. Przede wszystkim postaw na dietę bogatą w błonnik – dorosłe osoby powinny spożywać codziennie przynajmniej 25 gramów błonnika. Oprócz tego postaw na nisko przetworzoną żywność, gotowane warzywa, owoce oraz kiszonki. Unikaj za to smażonych potraw, alkoholu, cukru i ciężkostrawnych potraw.

Co jeść przy dysbiozie jelit?

dysbioza dieta

Wiesz już, jak ważna jest dieta podczas leczenia dysbiozy jelit. Jednak, które produkty szczególnie są istotne w tym schorzeniu? Przygotowałam dla Ciebie kilka przykładowych produktów, które koniecznie powinny znaleźć się w Twojej codziennej diecie, jeśli chcesz odbudować naturalną florę bakteryjną.

Probiotyki

Produkty zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych, takie jak jogurt naturalny, kefir, kwaszonki, jogurt kokosowy, kiszone ogórki czy kimchi, mogą pomóc w przywróceniu równowagi mikroflory jelitowej.

Prebiotyki

Prebiotyki to substancje, które dostarczają pożywienie dla korzystnych bakterii jelitowych. Znajdują się w takich produktach jak cebula, czosnek, por, banany, szparagi, korzeń cykorii, łuski nasion babki jajowatej, gorczycznik jadalny itp.

Woda

Czy wiesz, że picie wody ma ogromny wpływ na zdrowie jelit? Dlatego koniecznie zadbaj o picie odpowiedniej ilości wody, a tym samym zapobiegniesz zaparciom i utrzymasz wysoki poziom nawodnienia.

Kwas tłuszczowy omega-3

Produkty takie jak tłuste ryby, orzechy włoskie, siemię lniane i olej lniany są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Tym samym pomagają w zmniejszeniu stanu zapalnego w jelitach, dlatego włącz je do codziennej diety.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments