Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

dieta przy nadciśnieniu

Dieta przy nadciśnieniu tętniczym — co jeść i czego unikać?

Nadciśnienie to kolejna z chorób cywilizacyjnych, z którą walczy obecnie ok. 40% osób powyżej 25. roku życia. Żyjemy szybko, w ciągłym stresie i nie dbamy o siebie, a wszystko to jest prostą drogą do pojawienia się pierwszych problemów związanych z nadciśnieniem tętniczym. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że na samym początku objawy mogą być niemal niewidoczne — bóle głowy, zaburzenie snu, niepokój itd. Takie symptomy można przypisać w końcu do wielu różnych chorób. Jednak wystarczy dokonać pomiaru, aby dowiedzieć się, że coś jest na rzeczy i ciśnienie faktycznie zbyt często jest podwyższone. Być może to już ostatnia chwila, aby zmienić coś w swoim życiu. Zacznij od zwiększenia aktywności fizycznej i zwróć uwagę na to, co jesz. Przekonaj się, jak powinna wyglądać dieta przy nadciśnieniu tętniczym.

Przyczyny nadciśnienia

Na samym początku warto podkreślić, że o nadciśnieniu tętniczym krwi mówimy wtedy, gdy wykonywane pomiary wskazują wyniki, przy których nadciśnienie skurczowe jest wyższe lub równe 140 mm Hg oraz/lub ciśnienie rozkurczowe (czyli druga wartość) jest wyższe czy też równe 90 mm Hg.

Skąd się w ogóle bierze problem z nadciśnieniem? Powodów może być naprawdę sporo, oto kilka przykładowych:

  • czynniki genetyczne,
  • nadwaga czy otyłość,
  • zbyt słona dieta,
  • spożywanie zbyt małej ilości warzyw i owoców,
  • częste picie alkoholu,
  • brak aktywności fizycznej,
  • przewlekły stres,
  • palenie papierosów.

Dieta przy nadciśnieniu tętniczym — co warto jeść?

Jednak nadciśnienie tętnicze krwi to nie wyrok. Nie zawsze jesteś skazany na branie środków farmakologicznych do końca życia. Pierwszym krokiem, jaki musisz podjąć, jest zwiększenie ruchu. Codzienne spacery, bieganie, pływanie czy nawet treningi będą miały na Ciebie zbawienny wpływ. Jednak wszystko to koniecznie powinno iść w parze z odpowiednią dietą. No właśnie, jak się okazuje to, co jemy, ma niebagatelny wpływ również na ciśnienie tętnicze krwi.

W Twojej diecie nie może zabraknąć zatem przede wszystkim produktów, które obniżają ciśnienie. Odpowiedzialny jest za to przede wszystkim potas, a zatem wszystkie warzywa i owoce, które zawierają go, powinny stać się Twoimi najlepszymi przyjaciółmi. Na czele oczywiście z pomidorami, więc możesz zbudować wokół nich wiele smacznych posiłków. Oto kilka innych przykładów:

  • buraki,
  • papryka,
  • rzodkiewka,
  • czosnek,
  • sałata,
  • aronia,
  • cytryny,
  • kalafior,
  • szpinak itd.

Zresztą potęga potasu tkwi w tym, że pomaga w znacznie szybszym wydalaniu soli z organizmu, który tak negatywnie na Ciebie wpływa — np. podnosi ciśnienie oraz przyspiesza tycie.

dieta dash

Dieta DASH a nadciśnienie tętnicze krwi

Przełomowym odkryciem było wskazanie na dietę DASH, która odgrywa kluczową rolę podczas walki z nadciśnieniem tętniczym. Wykonane zostały badania na grupie osób, którzy przez 8 tygodni jedli zgodnie z zasadami tej diety. Jak się okazało, przez ten czas ciśnienie faktycznie im się obniżyło i to średnio o 7,2 mm Hg — ciśnienie skurczowe oraz ok. 2,8 mm Hg — ciśnienie rozkurczowe.

W czym tkwi fenomen tej diety?

Otóż przede wszystkim na skupieniu się na spożywaniu bardzo dużej ilości właśnie potasu, ale też wapnia, magnezu czy błonnika. Oczywiście przy sporym ograniczeniu podaży soli czy tłuszczów nasyconych. Do tego ok. 5 razy dziennie należy jeść warzywa oraz owoce. Oprócz tego wdrożone są wtedy także inne zasady, takie jak:

  • nastawienie na produkty pełnoziarniste,
  • wybieranie niskotłuszczowych produktów mlecznych — np. jogurtów, chudego twarogu czy mleka około 3 razy dziennie,
  • jedzenie orzechów czy roślin strączkowych, nawet 4-5 porcji w ciągu dnia,
  • maksymalne ograniczenie spożywania słodyczy,
  • zminimalizowanie ilości soli, jaka jest dodawana do potraw,
  • spożywanie 2-3 porcji chudego mięsa, ryb, jaj czy owoców morza w ciągu dnia.

Czego unikać przy nadciśnieniu tętniczym?

jaka dieta przy nadciśnieniu

Soli!

Sól jest potrzebna, ale nie w nadmiarze. Standardowy Polak zjada ponad 3 razy więcej soli każdego dnia, niż jest to dozwolone. Powoduje to m.in. wzrost ciśnienia tętniczego krwi. Zaleca się, aby codzienna dawka soli nie przekraczała 5 g, czyli ok. pół łyżeczki. Kiedy dopilnujesz tego, będziesz w stanie obniżyć ciśnienie o ok. 10 mm Hg. Jak przestać przesalać wszystko, co popadnie? To proste, odkryj potęgę innych przypraw! Zakochaj się w majeranku, oregano, kminku czy w wielu innych aromatycznych przyprawach, a szybko zapomnisz o soli.

Tłuszcze zwierzęce

Nawet przy niewielkim nadciśnieniu najlepiej zrezygnuj z tłuszczów zwierzęcych lub przynajmniej je ogranicz. Chodzi tutaj przede wszystkim o słoninę, smalec czy masło, które w nadmiarze powodują miażdżycę. Bezpieczniejszą alternatywą są tłuszcze roślinne, czyli oleje i oliwy.

Produkty zbożowe

Koniecznie unikaj pieczywa, zawierającego dużą ilość soli, ale też płatki kukurydziane nie będą wskazane. Poza tym wszelkie wyroby cukiernicze, które zawierają w składzie proszek do pieczenia czy były smażone na głębokim tłuszczu, np. pączki nie są dobrym wyborem. Z przykrością muszę Cię poinformować, że lepiej zminimalizuj także liczbę zjadanych ciastek francuskich, ptysiów czy tortów.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments