Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

jak wzmocnić mikroflorę jelitową

Co to jest mikroflora jelitowa i jak ją wzmocnić?

Zazwyczaj przyjmuje się, że bakterie to coś złego, z czym trzeba walczyć, żeby uniknąć chorób. Jednak są też takie bakterie, które utrzymują nas przy życiu. W tym przypadku mowa o tych znajdujących się w jelitach. Dowiedz się, jak wzmocnić mikroflorę jelitową i czym tak naprawdę ona jest.

Co to jest mikroflora jelitowa?

Otóż mikroflora jelitowa to zespół mikroorganizmów, wśród których znajdują się przede wszystkim bakterie, które bytują w naszym układzie pokarmowym. Najliczniejsza ich liczba mieści się w jelicie grubym. Naukowcy podają, że w naszym organizmie znajdują się ok. 2 kilogramy bakterii! Ich kolonizacja rozpoczyna się już od pierwszych chwil po naszych narodzinach, dlatego tak duże znaczenie ma rodzaj porodu czy skład mikroflory bakteryjnej matki. Aby zachować ich odpowiednią ilość i przy tym zadbać o swoje zdrowie konieczne jest głównie jedzenie zbilansowanych posiłków.

Jaki jest skład mikroflory jelitowej?

Jej skład jest kwestią bardzo indywidualną i u każdego człowieka może się bardziej lub mniej różnić. Co ciekawe w zależności od tego, jakie gatunki bakterii znajdują się w naszych jelitach, takie mamy predyspozycje do rozwinięcia się w pewnym momencie konkretnych chorób, np. alergii, otyłości czy zapalenia jelit. Duży wpływ na skład mikroflory jelitowej mają takie czynniki jak wiek, rodzaj diety, przebyte terapie antybiotykowe czy perystaltyka.

Funkcje mikroflory jelitowej

Jeśli jeszcze nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak ważna jest dla Twojego zdrowia prawidłowa mikroflora jelitowa, to poznaj następujące funkcje, jakie ona odgrywa:

  • produkcja witamin z grupy B oraz K,
  • zwalczanie chorób, a dokładnie drobnoustrojów chorobotwórczych — ochrona przed patogenami,
  • dbanie o prawidłową pracę jelit — w tym są pomocne w trakcie trawienia pokarmów,
  • produkcja niektórych hormonów,
  • utrzymanie układu immunologicznego w prawidłowym stanie — w dużej mierze poziom odporności wiąże się właśnie z niezakłóconą pracą jelit.

Co wpływa na osłabienie mikroflory?

co wpływa na osłabienie mikroflory jelitowej

Istnieje szereg czynników, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na powstawanie zaburzeń mikroflory. Przede wszystkim zwróć uwagę na poniższe aspekty, aby uniknąć problemów z układem pokarmowym czy z odpornością.

Nieodpowiednia dieta

Częste spożywanie wysoko przetworzonych produktów czy fast foodów sprawiają, że mikroflora bakteryjna staje się coraz uboższa. Tego typu negatywne nawyki żywieniowe oddziałują na cały organizm, w tym także na równowagę bakteryjną i prowadzą do otyłości, problemów z jelitami, ale też z sercem i układem krążenia. W końcu tak ważna jest zbilansowana dieta z dużą zawartością błonnika, mikroskładników czy witamin.

Przewlekłe choroby

Wrodzone choroby związane z zaburzeniem odporności czy też z nieprawidłową budową błon jelit sprawiają, że mikroflora jest zaburzona. Większość przewlekłych chorób także negatywnie wpływa na pracę jelit.

Wysoki poziom stresu

Duży i długotrwały stres wyniszcza nasz organizm. Coraz częściej mówi się, że osoby, które prowadzą zbyt szybki i stresujący tryb życia, częściej chorują, a ich organizm jest bardziej osłabiony. Odbija się to m.in. na funkcjonowaniu układu odporności, który jest ściśle powiązany z florą bakteryjną.

Do objawów zaburzenia równowagi bakteryjnej należą:

  • bóle brzucha,
  • obrzęki,
  • biegunki,
  • zaparcia,
  • gorsze widzenie o zmroku,
  • niedokrwistość,
  • wzdęcia.

Jak wzmocnić mikroflorę jelitową?

co to jest mikroflora jelitowa

Oczywiście nie oznacza to, że nic nie możemy zrobić z pogarszającym się stanem mikroflory. Najważniejsze jest rozpoczęcie leczenia pod okiem specjalisty. Duża odpowiedzialność jest bezpośrednio w naszych rękach. W końcu uznaje się, że w aż 70% na pracę jelit wpływa to, co jemy. Zatem ważne jest m.in. włączenie do swojej diety takich produktów jak przetwory mleczne — takie jak jogurty naturalne, kefiry czy maślanki. Koniecznie muszą one mieć na etykiecie wypisane szczepy bakterii, które zostały wykorzystane w procesie produkcji.

Kolejnym produktem jest kiszona kapusta i ogórki. To znakomite źródła bakterii kwasy mlekowego Lactobacillus plantarum. Poprawiają one trawienie i skutecznie eliminują wiele toksyn z organizmu.

Sporo korzyści dla mikroflory i nie tylko przynoszą świeże owoce oraz warzywa. Wielbicieli tradycyjnych potraw na pewno ucieszy również fakt, że niesamowicie pozytywne efekty dla jelit przyniesie sporadyczne wypicie samodzielnie zrobionego rosołu z kury.

Suplementacja — czyli prebiotyki, probiotyki i synbiotyki

Często wraz z różnymi lekami czy w celu uzupełnienia diety dobrym rozwiązaniem stają się też suplementy diety, zawierające szczepy bakterii. Bardzo ważne jest jednak prawidłowe odczytanie ich składu, tym bardziej że dziś na rynku jest naprawdę spory wybór tych preparatów, a nie wszystkie mają odpowiednią jakość czy są warte swojej ceny.

funkcje mikroflory jelitowej

Możesz spotkać się z 3 pojęciami, które koniecznie musisz umieć odróżniać, tj.:

  • prebiotyk — to naturalne substancje, występujące np. w błonniku, są pożywką, dzięki której dochodzi do rozwoju dobrych bakterii,
  • probiotyk — to pożyteczne, żywe kultury bakterii, które często można znaleźć w kwasie mlekowym, wpływają na odporność i wzmacniają organizm,
  • synbiotyk — stanowi niezwykle skuteczne połączenie probiotyku z prebiotykiem.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments