Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Zdrowe nawyki żywieniowe

Jak zmienić nawyki żywieniowe? Zamień postanowienia noworoczne w nawyki!

Nowy rok, a więc czas na postanowienia noworoczne. Jednym z najpopularniejszych celów na nowy rok jest zmiana nawyków żywieniowych. Mówienie o tym jest łatwe, ale znacznie trudniej zrealizować takie postanowienie. Dowiedz się, jak zmienić nawyki żywieniowe, aby nie stracić motywacji już w styczniu.

Tych błędów nie popełniaj, gdy chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe

Co sprawia, że większość osób rezygnuje ze swojego noworocznego postanowienia związanego ze zdrowym odżywianiem już po kilku tygodniach? Wszystko to jest wynikiem podejścia na zasadzie „wszystko albo nic”, skrajna zmiana nawyków żywieniowych oraz duże restrykcje wprowadzane z dnia na dzień.

Takie podejscie utrudnia realizację postanowienia, a nawet całkowicie demotywuje do zdrowego odżywiania. Pamiętaj, że dokonanie zmian nawyków żywieniowych, które kształtowały się przez wiele lat, nie przychodzi z dnia na dzień. To proces powolny i długotrwały, do którego musisz podejść ze spokojem.

Nawyki stają się automatyczne dopiero po tym, jak przez długi czas są powtarzane. Dlatego najgorszym sposobem na to, jak zmienić nawyki żywieniowe w 2024 roku jest porzucenie z dnia na dzień słodyczy, cukru, glutenu czy fast foodów. Poważne zmiany, a takimi zdecydowanie są zmiany nawyków żywieniowych, wymagają cierpliwości, wytrwałości, zaangażowania, wiedzy i przede wszystkim czasu.

9 sposobów, jak zmienić nawyki żywieniowe w 2024 roku

Wiele osób, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe, poszukują dodatkowego bodźca. Jednym z nich może być wybranie odpowiedniego momentu. Takim symbolicznym czasem jest właśnie Nowy Rok. Jeśli Ty, jak wiele innych osób chcesz dowiedzieć się, jak zmienić nawyki żywieniowe, w takim razie poznaj moje sprawdzone techniki, które pomogą Ci wytrwać w postanowieniu noworocznym.

Nie zapominaj o śniadaniu!

Jak zmienić nawyki żywieniowe? śniadanie jako przykład.

Śniadanie to kluczowy posiłek w ciągu dnia, który dostarcza niezbędnej energii na cały dzień. Spożywanie wartościowego śniadania poprawia koncentrację, wydajność i samopoczucie.

Gdy ominiesz śniadanie, doprowadzisz nawet do znaczącego spadku poziomu glukozy we krwi, która może doprowadzić nawet do hiperglikemii reaktywnej, o której pisałam w jednym z moich wcześniejszych artykułów. Rezygnacja ze śniadania sprawia, że dzień rozpoczynamy poddenerwowani, zmęczeni i zdekoncentrowani. Zdecydowanie takie samopoczucie nie sprzyja realizacji celów czy obowiązków – dlatego w 2024 roku postaraj się codziennie zjadać śniadanie w ciągu godziny po przebudzeniu.

Jedz posiłki regularnie

Przejdźmy do kolejnej ważnej kwestii, czyli regularności posiłków. Szybkie tempo życia sprawia, że wiele, zamiast jeść 3-5 posiłków je zaledwie dwa, a żeby dodać sobie energii, pobudza się kawą, energetykami czy w skrajnych przypadkach alkoholem i tytoniem. 

Dlatego zabierz kartkę papieru i długopis, a następnie zastanów się, ile posiłków chcesz jeść w ciągu dnia. Zwróć uwagę na swoją pracę czy obowiązki domowe oraz na to, o której godzinie wstajesz i idziesz spać. To, że wielu dietetyków mówi, że należy jeść 5 posiłków, to jeszcze nie oznacza, że Ty również musisz tak postępować. Dopasuj liczbę posiłków i ramy czasowe w zależności od swojego planu dnia. Najlepiej, aby ostatni posiłek dnia nie odbywał się później niż 2 godziny przed snem.

Pij więcej wody, zamiast soków

Picie wody

Woda to źródło życia i najlepsze lekarstwo. Dorosły człowiek powinien codziennie wypić ok. 1,5-2,5 litrów wody. Niestety nadal wielu Polaków ma z tym problem. Pijemy mało albo nieodpowiednie napoje takie jak soki, nektary, energetyki itp. Zamiast całkowicie rezygnować z ulubionego soku, zmniejsz jego ilość do jednej szklanki dziennie lub co kilka dni. Oprócz tego pij więcej wody np. z dodatkiem mięty, cytryny czy z naturalnych soków z porzeczek.

Używaj mniej soli

W ciągu dnia należy jeść mniej niż 6 g soli, czyli mniej niż 1 małą łyżeczkę. Nadmiar soli może powodować cukrzycę typu II, nadciśnienie tętnicze, udar, a nawet zwiększa ryzyko chorób serca. Świetnym trikiem jest używanie produktów, które naturalnie są słone np. w niewielkiej ilości boczku, fety, cebulę prażoną i zioła.

Wybieraj zdrowe przekąski, zamiast słodyczy

Zdrowe przekąski

Dlaczego podjadanie jest takie złe? Przede wszystkim zaburza procesy trawienne, ale najgorsze jest to, że zazwyczaj sięgamy wtedy po niezdrowe przekąski, czyli słodycze. Zacznij od małych kroków, czyli zamiast jeść śmietankowego loda w polewie czekoladowej, wybierz tego z orzechami. Z czasem zacznij sięgać po także pyszne sorbety, które też możesz zbilansować garścią orzechów i nasion. Później zastąp gotowe słodycze takimi robionymi własnoręcznie, które zamiast cukru będą zawierały ksylitol czy erytrytol.

Nie bądź dla siebie tyranem!

Nie od razu Rzym zbudowano – dlatego wdrażaj zmiany żywieniowe stopniowo. Przestań robić sobie wyrzuty, jeśli któregoś dnia całkowicie złamiesz swoje nowe zasady. Zjedzenie raz na tydzień fast fooda z przyjaciółmi to jeszcze nie tragedia. Jak zmienić nawyki żywieniowe i nie tracić motywacji, gdy postanowienie staje się coraz trudniejsze do realizacji? Bilansuj jedzenie, jedz rzadziej na mieście, a częściej planuj posiłki i przygotowuj je z wyprzedzeniem w domu. Każdy kolejny zdrowy posiłek to krok w dobrą stronę.

Czytaj etykiety

Czy wiesz, że produkty bez cukru, laktozy czy beztłuszczowe nie zawsze są lepsze? Niech Twoim postanowieniem noworocznym będzie czytanie etykiet i poznawanie ich sekretów. Dzięki tym informacjom możesz naprawdę sporo dowiedzieć się na temat produktów, które często odruchowo i od lat wkładasz do koszyka w sklepie.

Nie tylko zdrowe odżywianie – zacznij się ruszać!

Warto pamiętać, że istotne znaczenie ma aktywność fizyczna. To ona pomaga obniżyć poziom cholesterolu, dostarcza organizmowi tlenu, wspiera jego funkcje, poprawia samopoczucie, wzmacnia odporność, a nawet opóźnia procesy starzenia itd. Zdrowa dieta i aktywność fizyczna zawsze powinny iść ze sobą w parze.

Skorzystaj ze wsparcia specjalisty

Wsparcie specjalisty

Zmiana nawyków żywieniowych to trudne wyzwanie, ale możesz je sobie w dość prosty sposób ułatwić. Jak? Ze względu na to, że będziesz potrzebować planu i wiedzy wsparcie dietetyka może okazać się kluczowe. Jeśli nie masz czasu na dokształcanie się i nie chcesz błądzić po omacku, to skontaktuj się z dietetykiem, aby dowiedzieć, jak dopasować dietę do Twoich indywidualnych potrzeb i zbudować na zawsze zdrowe nawyki żywieniowe. 

Podsumowanie

Zmiana nawyków żywieniowych w Nowym Roku to częste postanowienie. Jednak niech nie kończy się to jedynie na planach. Dzięki moim poradom dowiesz się, jak zmienić nawyki żywieniowe, zacząć odżywiać się zdrowo i poprawić swój stan zdrowia. Postaw na cierpliwość i nie spiesz się. Zmiany w diecie wymagają czasu. W razie potrzeby chętnie pomogę Ci dopasować dietę do Twoich potrzeb, abyś mogła lub mógł zakończyć 2024 rok z dumą, że udało Ci się zrealizować tak wymagające i ważne postanowienie noworoczne, jakim jest zmiana nawyków żywieniowych.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments