Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Jak jeść nasiona chia?

Nasiona chia — jak jeść? Właściwości odżywcze szałwii hiszpańskiej

Choć w Polsce nasiona chia zyskały popularność zaledwie kilka lat temu, to szczególnie w Ameryce Południowej są znane i cenione od wielu wieków. Głównie jest to związane z dobroczynnymi działaniami tego produktu. Oprócz zdrowotnych właściwości jest to też doskonały dodatek do wielu potraw. Wystarczy, że dowiesz się jak jeść nasiona chia, a już wkrótce bez problemu włączysz je do swojej codziennej diety.

Nasiona chia – jakie ma wartości odżywcze?

Wartości odżywcze nasion chia

Szałwia hiszpańska – bo tak bywają nazywane nasiona chia – jest uważana za jedno z superfoods. Do tego wąskiego grona należą pokarmy, które mają mnóstwo właściwości odżywczych. Nasiona chia przede wszystkim zwracają uwagę wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Zwróć też uwagę na to, że 100 gram szałwii hiszpańskiej zapewni Ci aż 150% dziennego zapotrzebowania na błonnik. Oprócz tego nasiona chia są bogate w potas, witaminę B, magnez, żelazo oraz selen. W swoim składzie ma również sporo wapnia, dlatego do doskonały wybór, jeżeli wyeliminowałeś z diety produkty mleczne np. na skutek nietolerancji laktozy.

Poza tym szałwia hiszpańska ma także inne wartości odżywcze m.in. kwas chlorogenowy, który zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę co jest bardzo istotne dla osób z insulinoopornością oraz cukrzycą. Widzisz zatem, że włączenie tego składnika do codziennej diety może skutecznie zapewnić Ci wiele witamin i mikroelementów, których potrzebuje Twój organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Nasiona chia – jak jeść?

Szałwia hiszpańska zyskała uznanie w oczach Polaków nie tylko ze względu na wysokie właściwości odżywcze. Bardzo ważne jest również to, ile smakowitych potraw stworzysz lub urozmaicisz przy pomocy nasion chia – tym bardziej że możesz je podawać w różnej formie. Jeżeli jesteś w trakcie diety, to koniecznie namocz ziarenka w wodzie, napoju roślinnym, mleku lub jogurcie. Pod wpływem wilgoci nasiona pęcznieją i przybierają postać zbliżoną do galaretki bądź żelu. Wtedy szałwia hiszpańska zwiększa swoją objętość nawet o 8-9 razy, dzięki czemu jest bardzo sycąca. Nasiona chia możesz też jeść w niezmienionej formie – wtedy zyskasz chrupiący i zdrowy dodatek do swojego posiłku. W takiej postaci szczególnie polecam Ci dodać szałwię hiszpańską do kanapek z serkiem wiejskim, serem żółtym bądź wędliną.

Przygotowałam też dla Ciebie kilka inspiracji na smaczne potrawy, w których najważniejszym składnikiem są nasiona chia.

Delikatny pudding z chią

Pudding z nasion chia

Przepis na pudding jest bardzo prosty i wystarczy, że sięgniesz po ulubiony sok owocowy – najlepiej samodzielnie zrobiony, a jeżeli korzystasz ze sklepowego, to zwróć uwagę na niską zawartość cukru. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się sok pomarańczowy, bananowy lub z czarnej porzeczki, ponieważ mają intensywny smak, który zostanie pochłonięty przez chię. Szczególnie jest to ważne, ponieważ szałwia hiszpańska ma neutralny smak. Następnie do soku dodaj nasiona i pozostaw na min. 2 godziny – wtedy ziarenka spęcznieją. Po tym czasie otrzymasz galaretkę, do której możesz dodać ulubione składniki np. owoce pokrojone w kostkę, bakalie, orzechy, miód, a także przyprawy typu cynamon lub wanilię.

Słodki dżem z nasionami chia

Taki pyszny dżem zrobisz w ciągu dosłownie chwili, a potrzebujesz do tego tylko wodę, nasiona chia, syrop z agawy i wybrane owoce – najlepiej sprawdzą się truskawki, porzeczki, maliny lub borówki. Zacznij od wymieszania szałwii hiszpańskiej z letnią wodę, odczekaj ok. 20 min, dodaj osuszone owoce, syrop z agawy, wymieszaj, a później wszystko dokładnie zblenduj. Otrzymany dżem przechowuj w lodówce przez maksymalnie tydzień, możesz go dodawać do kanapek, jogurtu naturalnego itp.

Wartościowy koktajl z szałwią hiszpańską

Koktajl z nasion chia

W tym przypadku przepis z nasionami chia jest naprawdę bardzo łatwy. Wystarczy, że sięgniesz po ulubione owoce – najlepiej sprawdzą się sezonowe lub mrożone. Do tego wybierz sok z granatu bez cukru i wodę. Następnie dodaj szałwię hiszpańską, wymieszaj wszystkie składniki i gotowe! Teraz możesz wypić naprawdę pożywny koktajl, który jest idealny na śniadanie lub lunch.

Nasiona chia – skutki uboczne, o których musisz pamiętać

Skutki uboczne spożywania nadmiernej ilości nasion chia

Widzisz już, ile pysznych i pożywnych potraw możesz stworzyć dzięki nasionom chia. Jednak zwróć też uwagę na skutki uboczne spożywania nadmiernej ilości tego składnika. Przede wszystkim pamiętaj o kaloryczność szałwii hiszpańskiej – w trakcie diety spożywaj niewielkie ilości tego produktu, a dzięki temu nasiona chia nie będą wpływały negatywnie na przebieg Twojej diety.

Zwróć również uwagę na to, że nasiona chia mogą powodować skutki uboczne u osób, które biorą leki obniżające ciśnienie, a także przeciwzakrzepowe i przeciwpłytkowe. W tym przypadku spożywanie zbyt dużej dawki szałwii hiszpańskiej powoduje wzmocnienie działania tych preparatów. Dlatego bądź ostrożny, wprowadzając ten składnik do swojej diety.

Ważne jest również to, żebyś spożywał nasiona chia, zgodnie z zaleceniami specjalisty bądź producenta. W przypadku szałwii hiszpańskiej dzienna dawka nie powinna przekraczać 20 g, czyli ok. 2 łyżek stołowych. Pamiętaj, że nadmiar bardzo rzadko jest korzystny dla Twojego zdrowia, więc zachowaj umiar, a wtedy spożywanie nasion chia nie będzie wiązało się ze skutkami ubocznymi.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments