Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Odchudzanie – od czego zacząć, by zakończyło się sukcesem?

Ze wszystkich stron jesteśmy bombardowani różnego rodzaju dietami. Tytuły gazet namawiają, by schudnąć w tydzień, piękne Panie z okładek książek o odchudzaniu obiecują zrzucenie 15 kg w miesiąc, a gwiazda nowego serialu deklaruje, że zbędnej wagi pozbyła się dzięki diecie 1000kcl. Brzmi zachęcająco, prawda? Ale czy w rzeczywistości jest tak sielsko-anielsko? No nie do końca 😊  Takie sposoby odchudzania to szybka droga do frustracji, zmęczenia i efektu jo-jo. Pamiętaj również, że wspomniane metody są najbardziej szkodliwe dla Twojego zdrowia. Ale na wstępie też chcę Cię pocieszyć – istnieją inne sposoby odchudzania, dzięki którym będzie ono skuteczne, a przy okazji dobre dla Twojego organizmu.

A więc zaczynamy. Najpierw ze swojej szkatułki cech i cnót będziesz musiała wyjąć kilka, które będą niezbędne w tym procesie. Mowa tutaj o cierpliwości, konsekwencji i systematyczności. Bez tego ani rusz. Skoro już jesteś uzbrojona w odpowiednie „narzędzia” emocjonalne – ruszamy.

Przede wszystkim musisz zapomnieć o wszelkiego rodzaju głodówkach. Natychmiast wymaż je z pamięci. Zasady racjonalnego żywienia nie mają z nimi nic wspólnego, a wręcz przeciwnie – mówią, że aby schudnąć… trzeba jeść. Zdziwiona, prawda? Jednak cały sekret szczupłej i zgrabnej sylwetki nie polega na tym, by jeść mało. Kluczem jest dobieranie odpowiednich produktów – zdrowych i wartościowych. Jednocześnie trzeba ograniczać te szkodliwe dla naszego organizmu (lub przynajmniej się starać, bardzo starać).

Przez lata dieta kojarzyła się z męczarnią, rygorem i listkiem sałaty na talerzu, jako śniadanie, obiad i kolacja. Jednak w odchudzaniu najważniejsze jest skupienie się, żeby nasz organizm miał dostarczane wartościowe składniki odżywcze. Liczy się także ogólna ilość dostarczanej energii. Teraz zapamiętaj, podstawą są tutaj odpowiednie proporcje. Tak, to właśnie one są najważniejsze. Zaburzenie tych proporcji może spowodować zahamowanie różnych procesów w organizmie. Mowa tutaj np. o procesie przemiany materii, procesie odchudzania – a przecież to właśnie chudnięcie jest naszym celem.

Postaw sobie realny cel

Wcześnie wspomniałam Ci o cierpliwości. Większości ludzi jej brakuje. Odchudzanie powinno być procesem długotrwałym. Zwróć uwagę, to jest bardzo logiczne! Nie przytyłaś w jeden dzień, nadmierne kilogramy nie nagromadziły się w tydzień, a więc musisz poświęcić odpowiednią ilość czasu na ich zrzucenie. Nie stawiaj sobie wygórowanych celów. Już z psychologii wiadomo, że cel musi być mierzalny, sprecyzowany, rzeczywisty. To samo tyczy się Twojej wagi.  Nie projektuj sobie nierealnego celu „W styczniu schudnę 10 kg”. Zamiast tego podejdź do sprawy zdroworozsądkowo „Przez najbliższe 4 tygodnie postaram się zmienić swoje nawyki żywieniowe i będę pracowała nad swoją kondycją”.

Kolejna rzecz – od  teraz nie myśl o diecie! 😊 Tak, nie zaprzątaj sobie nią głowy. Po prostu działaj. Zobaczysz, jeśli zastosujesz się do nowego stylu życia – samoistnie dojdzie do niewielkiej redukcji masy ciała. Dodatkowo, jako motywacja, może Ci przyświecać cel, by wskoczyć w ukochaną sukienkę sprzed kilku rozmiarów lub te fantastyczne jeansy, które nosiłaś 3 lata temu. Kuszące, prawda? Najważniejsze, że możliwe do zrealizowania😊

Działaj małymi krokami

Teraz przez chwilkę zastanów się z czym idzie Ci słabo, co u Ciebie „kuleje”. Może jest to nocne podjadanie, albo jesteś zbyt wielką miłośniczką słodyczy? Gdy już znajdziesz rzeczy o których poprawę musisz zadbać – rób to, ale… małymi kroczkami. Jak mawiali nasi dziadkowie – nie od razu Kraków zbudowano! Sukces w realizacji małych celów będzie Cię  budować i zachęcać. Te małe sukcesy stopniowo dodadzą Ci skrzydeł.  Nie wprowadzaj rewolucji żywieniowej i nie zmieniaj wszystkiego od razu. Powoli, ale skutecznie 😊 Na początku nie bądź dla siebie surowa, wszystko przyjdzie z czasem. Chodzi o to, byś nie straciła motywacji, żeby Twój zapał nie osłabł. Gdy podczas tych „małych rzeczy” będziesz osiągać zamierzony cel – Twój entuzjazm nie zgaśnie. Dietę warto rozpocząć od niewielkich zmian, a to właśnie one przyniosą oczekiwane rezultaty.

Jedz śniadanie!

W jaki sposób zaczynasz swój dzień? Poranek celebrujesz śniadaniem? A może w biegu wypijasz kawę i wychodzisz z domu? Większość z nas korzysta niestety z tej drugiej opcji.  Bo przecież się spóźnię się do pracy, nie zdążę odwieźć dzieci do szkoły. Gdy przychodzimy do pracy również nie ma czasu na śniadanie, bo raporty, tabelki, cuda niewidy. Dodatkowo, szef i tak jest zły już od rana. Ale on również na pewno nie zjadł śniadania!

Warto wiedzieć o tym, że takie nawyki nie pozostają bez konsekwencji (negatywnych) dla naszego zdrowia i figury. Badania mówią, że prawie1/4 Polaków nie spożywa tego najważniejszego w ciągu dnia posiłku. A nie bez powodu nasze Mamy i Babcie zawsze powtarzały, że śniadanie jest najważniejsze. Miały całkowitą rację. Zadaniem pierwszego porannego posiłku który zjadamy jest pobudzenie naszej przemiany materii. Po nocy metabolizm jest spowolniony, czego powodem jest kilkugodzinny wypoczynek nocny. Dlatego jeśli Twoim celem jest schudnięcie i przyspieszenie przemiany materii – nigdy nie rezygnuj ze śniadania.

Szalenie istotne jest również regularne jedzenie. Jest to jedna z najważniejszych kwestii, która powinna być poruszona odnośnie zmiany nawyków. Owszem, każdy z nas jest zabiegany, każdemu brakuje czasu. Jednak w tym wypadku warto znaleźć te kilkanaście minut i dbać o regularność posiłków.

Sięgaj po owoce i warzywa

Co robić, by odchudzanie przebiegało sprawnie? Musisz jeść warzywa i owoce! Powinien to być stały element każdego Twojego posiłku. Są one drugim (po aktywności fizycznej)najważniejszym elementem  Piramidy Zdrowego Żywienia.Dieta, która jest bogata w te produkty pozwala ograniczyć ilość przyjmowanych kalorii, a tym samym umożliwia kontrolę wagi ciała. Zazwyczaj, zarówno warzywa, jak i owoce charakteryzują się tym, że mają wysoką zawartość składników odżywczych, a także są niskokaloryczne. Powinny więc być podstawą w każdym zdrowym i dobrze zbilansowanym codziennym żywieniu. Jeśli chodzi o warzywa – nie musisz się w żaden sposób ograniczać, jedz ich tyle, ile „dusza zapragnie” 😉 Są one prostym sposobem, by wzbogacić dietę w składniki mineralne i cenne antyoksydanty. Wystarczy podjadać je podczas nauki, zabrać ze sobą pudełko sałatki do pracy lub wypić pyszny (a przy okazji sycący!) koktajl jako deser.

Pij, pij, pij!

Wypijanie odpowiedniej  ilości płynów jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jeśli celem jest schudnięcie, woda będzie niezastąpiona. Pełni ona dwie, szalenie ważne funkcje – oczyszcza organizm z toksyn i przyspiesza procesy metaboliczne.  Efektem tego jest to, że odchudzanie przebiega efektywniej, a tkanka tłuszczowa jest spalana szybciej. Odpowiednia ilość płynów potrzebna jest także do pozbywania się z organizmu toksycznych produktów metabolizmu. Picie wody przekłada się bezpośrednio na przyspieszenie procesu redukcji masy ciała. Taaaaaadam! O to przecież chodzi. Dodatkowo, pozwala to na efektywne oczyszczanie jelit i krwi z toksyn. Aby dostarczyć odpowiednią ilość płynów do organizmu, należy wypijać około 2 litrów wody dziennie, czyli około 8-10 szklanek. Większość ludzi jednak nie wie, jakie ilości wody w ciągu dnia powinno się pić. A skutki niedostatecznej ilości jej picia są poważne – obrzęki zaparcia, osłabienie mięśni, przesuszenie skóry, nadwaga, codzienne osłabienie, a także bóle kostno-stawowe

Oprócz wody w trakcie odchudzania zalecana jest też zielona herbata, herbatki ziołowe (niesłodzone!), kompoty i od czasu do czasu  herbaty owocowe. Pić, pić, pić… jednak to też należy robić z głową, nawet jeśli chodzi tylko o wodę 😊Jej picie powinniśmy rozsądnie rozłożyć w ciągu dnia. Nie należy od razu raczyć się hektolitrami wody. Skutkiem takiego „szaleństwa” zazwyczaj są wizyty w toalecie, a w efekcie – organizm nadal nie będzie nawodniony. Dobrym rozwiązaniem jest wypijanie szklanki wody małymi łykami, co ok.2h


Zadbaj o dobry sen

Zarówno stres, jak i brak snu podnosi poziom kortyzolu. Jeśli śpisz zbyt krótko, Twój organizm  traci wrażliwość insulinową, przez co efekty redukcji również mogą być pogorszone. Jeżeli kortyzolu w organizmie jest za dużo – obniża się poziom beztłuszczowej masy ciała na rzecz tkanki tłuszczowej. Podsumowując – żeby chudnąć, musisz się wysypiać. W pełni zregenerujesz swój organizm, gdy będziesz spać min. 7 godzin dziennie.

Lepsza regeneracja = więcej energii = lepsze spalanie  tkanki tłuszczowej + spora dawka motywacji i witalności

 Oczywiście, znajdziemy wśród nas osoby, które poświęcają n sen znacznie  mniej czasu i czują się rewelacyjnie. Mamy też znajomych, którzy śpią 10h i nadal nie czują się dobrze i rześko.

Jako ludzie jesteśmy bardzo zróżnicowani, więc również w tym temacie pojawiają się wyjątki. Ważne jest jednak, aby nie kierować się dosłownie liczbą przespanych godzin, ale też ich jakością i efektem, jaki otrzymujemy rano.

Jakie są konsekwencje zbyt krótkiej ilości snu? Niewyspanie powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu układu hormonalnego, ulega on rozregulowaniu. Gdy organizmowi brakuje snu – wydziela on do krwiobiegu wiele hormonów, jednak mają one inne proporcje,  niż u osób,które mogą pochwalić się regularnym wysypianiem. To zaś może wróżyć kłopoty podczas zrzucania nadmiernych kilogramów. Wiele badań dowodzi,  że to właśnie hormony odgrywają kluczowa rolę w regulacji masy ciała. Zaburzona gospodarka hormonalna może wyrządzić organizmowi dużo szkód. Do nich zaliczyć można między innymi wzrost masy ciała. Odpowiadają za  to dwa przeciwstawnie działające hormony,a mianowicie leptyna i grelina.Leptyna hamuje apetyt, natomiast grelina go podwyższa. Niedobór snu powoduje spadek we krwi poziomu leptyny, a wzrost ilości greliny. Podsumowując – im mniej śpisz, tym częściej będziesz głodny,bo twój apetyt rośnie.

Mało snu = wzrost greliny= podwyższenie apetytu

Podsumowując…

Z lektury tego tekstu dowiedziałaś się już co robić, by schudnąć. Podsumujmy to teraz 😊Przede wszystkim musisz postawić sobie cel – realny. Nie może to być postanowienie z kosmosu😊 Sama wiesz najlepiej, ile dasz radę zdziałać. Zaufaj sobie w tej kwestii, ale też nie obciążaj się zbyt wygórowanymi oczekiwaniami. Musisz być dla siebie dobra i wyrozumiała. Wiesz już, że masz działać małymi krokami, podstawą jest systematyczność. Dowiedziałaś się również, że to śniadanie to ogromny sprzymierzeńca w  walce ze zbędnymi kilogramami- jest to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Twoja dieta powinna być również bogata w owoce i warzywa, tych drugich możesz jeść ile tylko sobie wymarzysz😊 Powinnaś pamiętać również o tym, by odpowiednio nawadniać swój organizm, picie wody w procesie odchudzania jest wręcz nieocenione. Już po całym dniu systematyczności, po jedzeniu i piciu przyszła pora na sen. Musisz się wysypiać, nie tylko po to, żeby odzyskać siły, ale także, by po prostu nie być głodną. Regeneracja pełni tutaj bardzo ważną rolę.

W kolejnym tekście opowiem Ci o tym, czego robić nie powinnaś i co negatywnie wpływa na odchudzanie. Czasami w bardzo łatwy sposób można wyeliminować złe nawyki ze swojego życia, jednak trzeba mieć świadomość co i dlaczego negatywnie wpływa na naszą wagę. O tym wszystkim dowiesz się już niedługo.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments