Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

podjadanie w nocy

Podjadanie w nocy — jak wreszcie przestać podjadać?

Przychodzi późny wieczór i nagle pojawia się ochota, aby zjeść coś słodkiego albo słonego. Chipsy? Czekolada? A może lody? Podjadanie w nocy czy między posiłkami, to coś, z czym większość z nas nieustannie walczy. Skąd się bierze ten problem i co najważniejsze — jak przestać podjadać?

Dlaczego podjadamy w nocy?

Zdarza Ci się podjadać w nocy? Niestety to bardzo częsty problem. Dlaczego tak się dzieje? Specjaliści wskazują przede wszystkim na następujące przyczyny wieczornego podjadania:

  • Jesz zbyt mało i czujesz głód, co obniża Twoją koncentrację.
  • Wpadłeś lub wpadłaś w rutynę i dania, które jesz, nie są urozmaicone.
  • Nudzisz się — brak hobby czy zajęcia, to częsta przyczyna podjadania.
  • Masz nieodpowiednio zbilansowaną dietę.
  • Masz niewłaściwe nawyki — jesz przed telewizorem, omijasz posiłki itd.

Podjadanie w nocy i między posiłkami — negatywne skutki

Podjadanie słodyczy czy w ogóle jedzenie czegoś poza posiłkami, to problem, który przez wiele osób jest bagatelizowany. Jednak w konsekwencji takie zachowanie prowadzi do wielu negatywnych skutków, takich jak:

  • Zaburzenia snu — występują m.in. z powodu podjadania wieczorem lub w nocy, a także przez jedzenie o zbyt późnej porze produktów zawierających kofeinę — kaw, czekolad czy napojów energetycznych.
  • Tycie — to oczywiste, że skoro jesz więcej, niż powinieneś, to oznacza, że wkrótce zaczniesz przybierać na wadze, a wtedy żadne diety odchudzające czy nawet prowadzenie aktywnego trybu życia, nie będzie przynosić oczekiwanych efektów.
  • Dyskomforty żołądkowe, np. ból brzucha czy zgaga — szczególnie ma to miejsce, gdy nocne podjadanie jest bardzo obfite czy wiąże się z ostrymi potrawami. Duże znaczenie ma także to, że podjadanie odbywa się często w pozycji leżącej czy półleżącej, co przyczynia się do powstania refluksu żołądka.
  • Przerywanie snu z powodów fizjologicznych — gdy zjadasz przed snem produkty zawierające dużą ilość płynów, np. koktajle, produkty mleczne czy zupy.

Jak przestać podjadać? 5 zasad, które uratują Cię przed skutkami podjadania w nocy

Wbrew pozorom masz wpływ na swoją silną wolę. Nawet jeśli wydaje Ci się, że pokusa zjedzenia czegoś pysznego o późnej porze jest zbyt duża. Poznaj 5 porad, które często stosuję i zdecydowanie mogę je polecić także Tobie, aby kłopotliwe podjadanie w nocy i między posiłkami przestało być Twoim problemem.

Zasada 1 – Jedz 5 posiłków

Częstym problemem osób, które podjadają, jest to, że zdecydowały, że będą jeść w ciągu dnia 3 posiłki. Wtedy tracą kontrolę nad tym wszystkim, co jedzą poza śniadaniem, obiadem czy kolacją, a to pierwszy krok do zaburzenia jakiejkolwiek diety. Dlatego od razu zdecyduj się na to, że w ciągu dnia będziesz jeść 5 posiłków. Jeśli to tylko możliwe ustal sobie orientacyjne pory, kiedy będziesz jeść i wyznacz równomierne odstępy czasowe. Wtedy zmniejszysz ryzyko, że poczujesz nagle głód tuż przed spaniem.

Zasada 2 – Licz kalorie

Nikt tego nie lubi, ale jednak jedyną drogą do tego, aby przyswajać odpowiednią dawkę kalorii, jest liczenie ich. Alternatywą może być oczywiście skorzystanie z cateringu czy z rozpisanej diety, którą możesz u mnie zamówić, wtedy po prostu zrobię to za Ciebie. Nawet nie wiesz, jak często podjadanie w nocy jest spowodowane tym, że w ciągu dnia zjadłeś lub zjadłaś zbyt mało.

Zasada 3 – Traktuj jedzenie, jak rytuał

Przygotowywanie jedzenia może sprawiać frajdę, ale prawdziwym spektaklem ma być samo spożywanie posiłku. Kiedy znajdziesz czas na to, aby w spokoju — bez telefonu i telewizji — i powoli zjeść, to bardziej docenisz to, czym się żywisz. Zacznij szanować swoje ciało, życie i zrezygnuj z fast foodów i szkodliwych substancji, które jedynie wywołują Twoje problemy zdrowotne.

Zasada 4 – Pij między posiłkami

Doskonałym sposobem na to, aby przynajmniej ograniczyć podjadanie, jest częstsze picie. I to nie byle czego. Najlepsza jest oczywiście woda. Dowiedz się, dlaczego jeszcze warto pić wodę. W okresie letnim możesz dołożyć do niej kostki lodu, miętę czy plasterki cytryny, aby zyskać orzeźwiający efekt. Zimą i jesienią znakomicie sprawdzi się także herbata ziołowa czy też owocowa.

Zasada 5 – Znajdź hobby

Skoro jesz z nudów czy w trakcie oglądania kolejnego filmu bądź serialu, to oznacza, że czas z tym skończyć. Jak? To proste — znajdź nową pasję i coś, czym możesz się zająć. Dzięki temu oderwiesz myśli od podjadania, bo właśnie jedzenie to pierwsza czynność, jaką robimy, kiedy nam się nudzi. Jeśli nie masz pomysłu na ciekawe hobby, to po prostu zacznij uprawiać sport. Bieganie, fitness, joga — to wszystko oderwie Cię od podjadania między posiłkami, a do tego pozytywnie wpłynie na Twój organizm.

Metoda małych kroczków — co możesz podjadać?

I pamiętaj o jednym — nie jesteś robotem, jeśli raz na jakiś czas zjesz coś między posiłkami, to świat się nie zawali. Nie obwiniaj się, a jedynie staraj się następnym razem unikać podjadania w nocy. Możesz zacząć od tego, że po prostu wybierzesz zdrowsze produkty, takie jak:

  • pestki dyni czy słonecznika,
  • warzywa bądź owoce,
  • orzechy,
  • jogurty naturalne,
  • suszone owoce.

To zawsze dobry początek. Dzięki temu zmniejszysz negatywne skutki podjadania w nocy czy między posiłkami.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments