Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Suplementy diety przy insulinooporności

Suplementy diety przy insulinooporności

Dlaczego nie warto ignorować insulinooporności? Bo może prowadzić do licznych chorób taki jak otyłość, zaburzenia metaboliczne, choroby układu sercowo-naczyniowego, zespół policystycznych jajników czy nawet do Alzheimera. Dowiedz się zatem, czym jest insulinooporność i jak ją leczyć. Przekonaj się też, jakie suplementy warto zażywać, aby wspierać swój organizm przy insulinooporności.

Czym jest insulinooporność?

Insulinooporność jest stanem, w którym komórki i tkanki organizmu w znacznie mniejszym stopniu reagują na insulinę — hormon produkowany przez trzustkę, który reguluje poziom cukru we krwi. 

Skoro komórki przestają prawidłowo odpowiadać na insulinę, to organizm zaczyna wytwarzać jej więcej, przy czym tkanki stają się coraz bardziej na nią oporne.

To błędne koło, które w konsekwencji prowadzi do wzrostu poziomu glukozy we krwi, a ostatecznie do powstania licznych chorób takich jak:

  • otyłość,
  • zaburzenia metaboliczne,
  • Alzheimer;
  • zespół policystycznych jajników,
  • choroby serca,
  • cukrzyca typu drugiego.

Przyczyny insulinooporności

Insulinooporność może mieć różne przyczyny, w tym genetyczne predyspozycje, otyłość, brak aktywności fizycznej, niewłaściwą dietę bogatą w przetworzoną żywność, wysoką zawartość cukru i tłuszczów nasyconych. Dodatkowo stres, niedobór snu i niezdrowy styl życia mogą również przyczyniać się do rozwoju insulinooporności.

Suplementy diety przy insulinooporności

Witamina D3 a insulinooporność

Uzupełnieniem prawidłowej diety przy insulinooporności mogą być suplementy diety. Dziś do wyboru mamy suplementy w postaci tabletek, proszków, kapsułek czy nawet syropów. Nie należy samodzielnie dopasowywać sobie dawki i rodzajów suplementów, jakie zamierzasz stosować. Wcześniej konieczne jest odwiedzenie lekarza internisty w celu wykonania badań morfologii krwi. Jeśli okaże się, że wyniki wskazują na niedobór, to należy je uzupełnić.

Oto suplementy diety przy insulinooporności, jakie warto stosować:

  • Witamina D3 a insulinooporność

Dlaczego warto suplementować witaminę D3 przy insulinooporności? Pomaga regulować poziom glukozy we krwi, poprawia czułość na insulinę, chroni przed rozwojem chorób kardiometabolicznych np. nadciśnienia tętniczego krwi, redukuje stanu zapalnego oraz wspomaga procesy metaboliczne itd. Według wielu źródeł naukowych niedobór witaminy D3 wpływa na przyspieszenie rozwoju insulinooporności. Dlatego kluczowe jest zbadanie poziomu witaminy D3 we krwi, a następnie uzupełnienie niedoboru.

  • Omega-3 a insulinooporność

Kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak EPA i DHA mają korzystny wpływ na zdrowie serca i układu metabolicznego, a także wpływają na zmniejszenie nasilenia stanów zapalnych w organizmie. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w przypadku insulinooporności, gdyż mediotory zapalne wpływają na rozwój insulinooporności, ale też cukrzycy typu drugiego czy chorób serca.

Kwasy tłuszczone Omega-3 znajdują się głównie w tłustych rybach morskich oraz w owocach morza. Jeśli nie stanowią one ważnej części Twojej codziennej diety, to koniecznie zdecyduj się na suplementację, oczywiście po konsultacji z lekarzem.

  • Probiotyki a insulinooporność

Zmiany w mikrobiomie przewodu pokarmowego mogą prowadzić do stanu przedcukrzycowego oraz do cukrzycy typu drugiego. W celu poprawy mikroflory jelitowej dobrym rozwiązaniem będzie stosowanie probiotyków, czyli żywych szczepów bakterii. 

Probiotyki mogą bardzo skutecznie pomóc w walce z insulinoopornością – poprawiają wrażliwość na insulinę, zmniejszają stany zapalne, zwiększają kontrolę nad stężeniem glukozy we krwi, co ma szczególne znaczenie u osób otyłych, które chorują na cukrzycę typu 2.

  • Magnez i witamina B12 a insulinooporność

Jeśli specjalista zdiagnozował u Ciebie insulinooporność i zalecił stosowanie metforminy, której zadaniem jest zwiększenie wrażliwości tkanej na insulinę, dobrym wyborem będzie suplementacja magnezu i witaminy B12. Dlaczego? Z jednej strony powodem jest po prostu fakt, że przyjmowanie tego leku zwiększa ryzyko ich niedoboru. Poza tym magnez wpływa pozytywnie na układ nerwowy, uczestniczy w syntezie białek, jest niezbędny przy wzmożonym wysiłku fizycznym i umysłowym, a także w chwilach dużego stresu. Niedobór magnezu wpływa na oporność na insulinę.

Jakie jeszcze suplementy diety przy insulinooporności warto stosować? Dobrym wyborem są witaminy z grupy B – głównie B6 i B12.

suplementy diety a insulinooporność
  • Chrom a insulinooporność

Badania sugerują, że suplementacja syntetyzowanego chromu może poprawić czułość na insulinę i zmniejszyć poziom glukozy we krwi. Uznawany jest za tzw. czynnik tolerancji glukozy GTF, którego działanie polega na wzmocnieniu działania aktywności insuliny. Dzięki suplementacji chromu możliwe staje się obniżenie poziomu glikemii po posiłkowej, a nawet zmniejszyć wahanie cukru we krwi.

  • Cynk a insulinooporność

Według niektórych badań niedobór cynku może doprowadzić do zwiększenia skutków insulinooporności. Dlatego w celu zwiększenia kontroli poziomu glikemii zalecane jest suplementowanie cynku przy insulinooporności. Pozwala to uzyskać także inne korzyści, np. obniżenie stężenia białka CRP, którego wysoki poziom wpływa na zwiększenie ryzyka chorób serca.

To tylko najważniejsze suplementy diety przy insulinooporności, po jakie zazwyczaj warto sięgać.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments