Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Zdrowe zamienniki wielkanocnych dań

Zdrowe zamienniki wielkanocnych dań, które musisz znać

Przygotowujesz się do świąt i jednym z pierwszych zakupów są tabletki wspomagające trawienie? A może każdego roku pojawia się u Ciebie problem z przyciasnymi ubraniami po świętach? Jeżeli na chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to oznacza, że koniecznie musisz zmienić swoje nawyki żywieniowe. Właśnie dlatego przychodzę do Ciebie ze sprawdzonymi poradami, dzięki którym wybierzesz zdrowsze zamienniki wielkanocnych dań.

Jakie potrawy warto zmodyfikować?

Potrawy wielkanocne, które warto modyfikować

Zwróć uwagę na to, że wiele wielkanocnych potraw obfituje w nadmiar tłuszczy i pustych kalorii. Dlatego warto poddać je lekkiej modyfikacji, dzięki czemu będziesz czuć się swobodniej, ale też zmniejszysz ryzyko związane z wystąpieniem problemów trawiennych. Zauważ też, iż dzięki temu, że postawisz na zdrowe zamienniki wielkanocnych dań, to nie musisz rezygnować z ulubionych przysmaków. Po prostu wprowadź delikatne zmiany, które na pewno dobrze wpłyną na funkcjonowanie Twojego organizmu i ogólne samopoczucie. Sprawdź, zatem, jakie potrawy warto zmodyfikować.

Żurek

Tradycyjne przepisy na żurek radzą stosowanie nie tylko warzyw, ale również kiełbasy i śmietany – takie połączenie jest naprawdę tuczące. Wystarczy, że nieco zmienisz te zalecenia, a otrzymasz tak samo smaczną zupę w zdrowszej wersji. Po prostu zrezygnuj z dodatku kiełbasy, a żurek przypraw przy pomocy czosnku, majeranku i chrzanu – w ten sposób nadasz mu tradycyjny smak. Pamiętaj także o tym, by odrzucić śmietanę, zamiast tego wybierz dodatek jogurtu naturalnego. Dzięki temu wprowadzisz zdrowszy składnik, który ma też właściwości bakteriobójcze.

Jeżeli lubisz podawać żurek z pieczywem, to koniecznie zamień pszenny chleb na zdrowszą wersję – najlepiej razowy chleb na zakwasie.

Jajka

Zdrowa wersja jajek

Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że jajka to obowiązkowa część wielkanocnych dań. Jednak możesz zrezygnować z tradycyjnych wersji, które wręcz ociekają majonezem. W tym roku postaw na nieco bardziej oryginalną postać jajek — wystarczy, że nafaszerujesz je awokado, łososiem bądź pieczarkami, a na koniec posypiesz szczypiorkiem. Dzięki temu zyskasz znacznie zdrowszą, ale też naprawdę smaczną wersję jajek. Uwierz, że takie zamienniki wielkanocnych dań skutecznie zachęcą do jedzenia świątecznych dań.

Nie wyobrażasz sobie Wielkanocy bez odrobiny majonezu? W takim razie wymieszaj go z jogurtem naturalnym, by uzyskać zdrowszą wersję tego produktu. Możesz też samodzielnie wykonać majonez – to jest naprawdę proste! Potrzebujesz do tego jajko, przyprawy, odrobinę musztardy oraz olej rzepakowy. Wszystkie składniki wymieszaj blenderem i ciesz się smakiem własnoręcznie zrobionego majonezu. W takiej wersji jest zdecydowanie zdrowszy od produktu, który znasz ze sklepowych półek. Pamiętaj, tylko by zrobić go maksymalnie dzień przed świętami, bo domowy majonez ma stosunkowo krótki termin przydatności.

Szynka i mięso

Nieodłącznym elementem wielkanocnego stołu są wędliny, mięsa, pasztety itp. Jeżeli nie wykluczasz takich składników ze swojej diety, to po prostu postaw na zdrowsze wersje mięsa. Szczególnie zwróć uwagę na to, by były pozbawione dużej ilości tłuszczu. Właśnie z tego powodu wybieraj mięso drobiowe, a także schab, chudą cielęcinę i polędwicę. Pamiętaj także o tym, że niektóre formy obróbki termicznej są zdrowsze od innych. Dlatego ogranicz smażenie na głębokim tłuszczu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest pieczenie, grillowanie oraz gotowanie. Dzięki temu możesz ograniczyć tłuszcz, a potrawy zyskają głębszy smak, który nie zostanie przytłoczony przez inne dodatki.

Zdrowe sałatki

Zdrowa wersja sałatki

Nie wyobrażasz sobie świąt Wielkiejnocy bez tradycyjnej sałatki jarzynowej? W takim razie zdecyduj się na zdrowszą wersję tego przysmaku. Po pierwsze ugotuj warzywa na parze, a dzięki temu w wyniku obróbki termicznej nie stracą tyle wartości odżywczych. Poza tym znów pamiętaj o tym, by ograniczyć ilość majonezu – najlepiej będzie, jeżeli wymieszasz go w proporcji 1:1 z jogurtem naturalnym. Zwróć tylko uwagę na to, by był naprawdę gęsty, a dzięki temu sałatka jarzynowa nie straci swojej konsystencji.

Jeżeli planujesz zrobić też jakąś inną sałatkę na wielkanocny stół, to mam dla Ciebie kilka rad. Przede wszystkim zrezygnuj z przepisów, które zawierają ryż, makaron bądź ser. Wszystkie te składniki są pełne kalorii, a istnieje naprawdę wiele smacznych sałatek na bazie warzyw, które są dużo lżejsze. Co więcej, jeżeli uzupełnisz je pysznym sosem np. winegret, to z pewnością zyskasz wyjątkowo pyszne danie. Dlatego zdecyduj się na takie opcje, a po świętach nie będziesz mieć problemu ze zbyt ciasną sukienką, spodniami lub koszulą.

Odpowiednie ciasta

Zdrowe zamienniki wielkanocnych dań dotyczą też pysznych ciast, które są wręcz obowiązkowym punktem na świątecznym stole. Jednak możesz je lekko zmodyfikować, np. poprzez zamianę białego cukru na ksylitol, dzięki temu wybierzesz zdrowszy słodzik. Poza tym ksylitol, czyli cukier brzozowy ma niski indeks glikemiczny, co jest szczególnie ważne dla cukrzyków. W trakcie pieczenia zrezygnuj również z mąki pszennej i postaw na jej zdrowsze odpowiedniki np. mąkę orkiszową czy pełnoziarnistą.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments