Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Produkty wspierające pracę jelit

Dieta wspierająca pracę jelit

Masz problem z prawidłową pracą jelit? W większości przypadków rozwiązaniem może być zmiana dotychczasowej diety, na taką która wpływa na prawidłowy pasaż jelitowy. Jak powinna wyglądać dieta wspierająca pracę jelit? Jakich produktów lepiej unikać?

Na czym polega dieta wspierająca pracę jelit?

Dieta na jelita

Prawidłowa dieta może pomóc Ci w utrzymaniu jelit w dobrej kondycji. Tym samym pozbędziesz się wielu problemów związanych z trawieniem. Przede wszystkim dieta wspierająca pracę jelit powinna być bogata w błonnik oraz szczepy dobroczynnych bakterii. Ważne jest też ograniczenie spożywania soli, alkoholu i przetworzonych produktów. Pamiętaj także o nawadnianiu organizmu – każdego dnia powinieneś pić przynajmniej 1,5-2 l wody.

Co jeszcze pozytywnie wpływa na pracę jelit? Koniecznie sięgnij po zioła typu rumianek, szałwia, koper włoski oraz rumianek, ponieważ mają działanie rozkurczowe. Dzięki temu pokarm szybciej dociera do jelita grubego. Usprawniają też wydalanie gazów.

Jakie produkty wspierają pracę jelit?

Produkty wspierające pracę jelit

Zależy Ci na stosowaniu diety wspierającej prawidłową pracę jelit? W takim razie sprawdź, jakich produktów nie może zabraknąć w Twoim menu.

Błonnik pokarmowy

W Twojej codziennej diecie nie może zabraknąć owoców, warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów i nasion. To właśnie w nich znajdziesz najwięcej błonnika, który reguluje ruchy jelit. Błonnik wspiera ogólną zdolność trawienia, a do tego zapobiega zaparciom.

Probiotyki

Probiotyki stanowią ważny element diety, która ma wspierać pracę jelit. Dlaczego? Z ich pomocą będziesz w stanie utrzymać prawidłową florę bakteryjną jelit, co ma kluczowe znaczenie dla zdrowia jelit. Probiotyki możesz z łatwością dodać do codziennej diety. Wystarczy, że będziesz wybierać jogurt naturalny, kefir, kiszonki lub inne produkty, które zawierają żywe kultury bakterii.

Prebiotyki

Czosnek jako przykład prebiotyków

Żywność bogata w prebiotyki dostarcza organizmowi substancji odżywczych, które sprzyjają wzrostowi dobrych bakterii jelitowych. Dlatego zadbaj o to, żeby Twoje menu było bogate w szparagi, banany, cebulę, czosnek, ciecierzycę czy nawet cykorię.

Oleje roślinne

Pamiętaj również o tym, żeby w Twoim menu nie zabrakło olejów roślinnych – może to być olej lniany bądź olej lniany. Każdy z tych produktów zawiera kwasy tłuszczowe, które poprawiają stan jelit, a przede wszystkim wspierają procesy trawienia. Oleje z dużą zawartością kwasów Omega 3 są polecane także ze względu na zmniejszenie nadmiernej przepuszczalności bariery jelitowej. Dodatkowo zapobiegają zaparciom i łagodzą stany zapalne.

Jakie produkty osłabiają perystaltykę jelit?

Produkty osłabiają perystaltykę jelit

Jeśli zależy Ci na trwałej zmianie w funkcjonowaniu Twoich jelit, to nie ograniczaj się jedynie do dodania odpowiednich produktów. Kluczowe znaczenie ma też stopniowa eliminacja składników, które osłabiają proces trawienia. Szczególnie dotyczy to:

  • Żywności przetworzonej – produkty bogate w tłuszcze trans, sztuczne dodatki, konserwanty i substancje chemiczne mogą zaburzać równowagę bakteryjną w jelitach.
  • Nadmiernej ilości tłuszczów nasyconych – duża ilość tłustych mięs czy fas foodów może spowolnić proces trawienia, co ma negatywny wpływ na pracę jelit.
  • Nadmiernej ilości cukru i słodyczy – może to prowadzić m.in. do dysbiozy jelitowej.
  • Braku błonnika – prowadzi to do wielu problemów z trawieniem oraz do zaparć.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments