Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Dlaczego warto jeść zielone warzywa?

Dlaczego warto jeść zielone warzywa? Przykładowe przepisy na ich wykorzystanie

Zielony kolor oznacza nadzieję, siłę, daje poczucie świeżości, ale również jest oznaką zdrowia. Szczególnie to dostrzeżesz, gdy włączysz do swojej diety zielone warzywa. W końcu ich właściwości skutecznie poprawią kondycję Twojego organizmu. Przy okazji niesamowity smak sprawi, że z jeszcze większą chęcią będziesz je jeść.

Zielone warzywa — właściwości zdrowotne

Właściwości zdrowotne zielonych warzywa

Amerykańscy naukowcy upowszechnili podział warzyw ze względu na ich kolor. W przypadku zielonych warzyw o ich barwie decyduje chlorofil, czyli barwnik absorbujący energię słoneczną. Sprawia to, że takie produkty są bardzo zdrowe, a ich właściwości mogą skutecznie wspomóc pracę Twojego organizmu. W końcu zielone warzywa należą do jednych z najzdrowszych — tym bardziej, jeżeli nie poddasz je obróbce termicznej.

Właściwości zdrowotne zielonych warzyw są naprawdę szerokie. Jednak szczególnie zwróć uwagę na zawartość kwasu foliowego. Ten składnik jest przede wszystkim ważny dla kobiet planujących zajść w ciąże. Poza tym zielone warzywa mają działanie krwiotwórcze i poprawiają ogólne funkcjonowanie organizmu. Poza tym zawierają błonnik, witaminę C i z grupy B, flawonoidy, karotenoidy, a także magnez, potas, cynk, fosfor, żelazo oraz wapń.

Niezwykle istotne jest także to, że zielone warzywa zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób np. nowotworów, chorób układu krążenia czy otyłości.

Zielone warzywa — lista najpopularniejszych produktów

Szczególnie zielone warzywa liściaste są uważane za najzdrowsze wersje tych produktów. Dlatego koniecznie włącz do swojej diety sałatę, szpinak, szczaw, jarmuż, a także kapustę, koper, szczypior, brokuł oraz szparagi. Przygotowałam dla Ciebie listę zielonych warzyw, które powinnaś jeść każdego dnia.

Szpinak

Szpinak jako przykładowe zielone warzywo

Szczególnie szpinak to ważne warzywo dla wegetarian i wegan, ponieważ jest bogaty w żelazo oraz wapń. Poza tym jest zasobny w magnez, witaminę C i z grupy B. Pamiętaj, że szpinak należy poddać działaniu wysokiej temperatury np. przelanie wrzątkiem, ponieważ pozwala to na zmniejszenie ilości szczawiu.

Koperek

Jest bogaty w fosfor, żelazo, wapń, witaminy z grupy B i witaminę C. Poza tym koperek ma składniki o potencjale antyoksydacyjnym. Zwróć również uwagę na to, że koperek ma działanie uspokajające, obniża też ciśnienie krwi, a także wpływa pozytywnie na trawienie.

Brokuły

Kolejnym wartym zjedzenie zielonym warzywem jest brokuł, który wyróżnia się zawartością sulforafanu — to substancja o działaniu przeciwnowotworowym. Zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych, a także ogranicza ich rozwój i zmniejsza ryzyko wystąpienia przerzutów. Oprócz tego brokuły są wartościowym źródłem błonnika pokarmowego, witaminy C, manganu i folianów. Regularne spożywanie tego zielonego warzywa uchroni Cię przed cukrzycą oraz chorobami układu krążenia.

Zielone warzywa — przepisy na smaczne i zdrowe potrawy

Przepisy na dania z zielonych warzyw

Wiesz już, że zielone warzywa mają wiele właściwości zdrowotnych. Zatem teraz warto włączyć je do codziennej diety, bo zgodnie z zaleceniami naukowców powinnaś dziennie zjadać przynajmniej 400 g warzyw. Dlatego mam dla Ciebie kilka prostych przepisów na dania z zielonymi warzywami w roli głównej. Ich przyrządzenie jest naprawdę proste i szybkie, więc na pewno nie sprawi Ci żadnych problemów. Zatem smacznego!

Brokułowa sałatka

Masz ochotę na coś lekkiego? Sałatka z brokułami i makaronem to idealny pomysł na zdrową kolację lub lunch. Do jej przygotowania potrzebujesz jeden duży brokuł, makaron farfalle, oliwki, suszone bądź świeże pomidory, natkę pietruszki, odrobinę majonezu bądź jogurtu naturalnego, a także oliwę z oliwek. Wszystkie składniki wymieszaj i dopraw do smaku, możesz też dodać nieco koperku oraz ziół prowansalskich wtedy sałatka zyska jeszcze lepszy smak.

Placki z cukinii

Placki z cukinii jako przykład dania z zielonych warzyw

To wyjątkowo smaczna propozycja na zdrowy obiad. Jedyne co potrzebujesz to dużą cukinię, 2 jajka, szklankę mąki, 2 łyżki mleka, ulubione przyprawy, odrobinę tłuszczu do smażenia oraz jogurt naturalny. Na samym początku zetrzyj cukinię, posól i pozostaw na chwilę. W tym czasie rozbełtaj jajka, a później wymieszaj je z mąką oraz mlekiem. Następnie wróć do cukinii, by odcisnąć z niej nadmiar soku — dzięki temu ciasto nie będzie się rozlatywać. Wymieszaj warzywo z ciastem i smaż z obydwóch stron. Podawaj z jogurtem, utartą rzodkiewką oraz z ząbkiem czosnku.

Zapiekanka z kapustą

Nieco odświeżona wersja dania z kapusty, dzięki której na nowo pokochasz to zielone warzywo. Do przygotowania zapiekanki potrzebujesz 800 g kapusty włoskiej oraz składniki na sos. Proponuję Ci 250 ml śmietany, 2 żółtka, ¼ kostki masła, 2 łyżki mąki, ulubione przyprawy oraz starty ser — najlepiej parmezan. Przygotowywanie rozpocznij od pokrojenia kapusty na mniejsze części oraz jej ugotowania. W tym czasie zabierz się za robienie sosu. Na patelni roztop masło, dodaj mąkę i śmietanę, a później przypraw do smaku. Gdy sos się zagotuje, to możesz dołożyć żółtka. Przygotuj naczynie żaroodporne, ułóż kapustę wypukłą stroną ku górze, a następnie polej sosem i posyp serem. Nastaw piekarnik na 180 st. i piecz przez ok. 15 min, a później zajadaj się pysznym obiadem.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments