Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

Dynia właściwości zdrowotne

Dynia — właściwości zdrowotne i smak, który pokochasz

Nadchodzi jesień, czyli najlepszy czas na dynię! Choć może Ci się kojarzyć przede wszystkim z ozdabianiem tego warzywa na Halloween, to jednak stanowi też podstawę wielu pysznych dań. Poza tym istnieje całkiem sporo powodów, którymi przekonuje dynia — właściwości zdrowotne, wyborny smak, a także różnorodne zastosowanie. Zatem koniecznie tej jesieni rozsmakuj się w dyni!

Dynia — właściwości, które przekonują

Właściwości zdrowotne dyni

Potrawy z dyni zachwycą Cię nie tylko ciekawym smakiem, ale również prawdziwym bogactwem witamin i składników odżywczych. Poza tym istnieje ponad 45 odmian dyni, dlatego na pewno nigdy Ci się nie znudzą. Przekonaj się zatem, jakie ma dynia właściwości zdrowotne, a wtedy na pewno jeszcze chętniej będziesz się nią zajadać.

Działa przeciwzapalnie

Miąższ dyni jest doskonałym źródłem beta-karoten — dzięki niemu nie tylko zachwyca pięknym żółto-pomarańczowym kolorem, ale również odznacza się działaniem przeciwzapalnym. Poza tym beta-karoten to bardzo silny przeciwutleniacz dlatego częste spożywanie dyni zminimalizuje ryzyko zachorowania na raka.

Wzmacnia układ odpornościowy

Dynia wzmacnia układ odpornościowy

Chcesz dodać do swojej diety wzmacniającej odporność kolejny składnik? Zatem koniecznie postaw na dynię, ponieważ w swoim składzie zawiera sporo cynku i witaminy C. Zauważ, że kubek ugotowanej dyni zawiera ok. 11 mg witaminy C, co stanowi 19% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Dlatego dynia to doskonały dodatek do jesiennych dań, który wzmocni Twoją odporność.

Walczy z wirusami

Dynia odznacza się nie tylko działaniem wzmacniającym organizm, ale też zwalcza wirusy i pasożyty. Wszystko to zawdzięcza wysokiej zawartości kukurbityny — znajdziesz je także w pestkach dyni. Pamiętaj jednak o tym, że prażenie ich w wysokiej temperaturze sprawi, że stracą swoje cenne właściwości.

Wspomaga odchudzanie

Dynia wspomaga odchudzanie

Zwróć też uwagę na to, że dynia należy do warzyw lekkostrawnych i niskokalorycznych. Dlatego stanowi cenny składnik w trakcie diety odchudzającej. W końcu 100 gram dyni to jedynie 30 kcal. Poza tym dynia jest bogata w błonnik, co dodatkowo przyspiesza przemianę materii.

Dlaczego warto jeść pestki z dyni?

Lubisz warzywa, które możesz maksymalnie wykorzystać? Dzięki temu zmniejszasz ilość odpadków, a przy tym skutecznie wprowadzisz do swojego życia zasadę zero-waste. Jeżeli jest to dla Ciebie ważne, to doskonałym rozwiązaniem jest dynia. Właściwości zdrowotne to nie jest jedyny atut tego warzywa. Zwróć również uwagę na to, że z powodzeniem możesz wykorzystać całą dynię — miąższ, skórkę oraz pestki. Szczególnie ten ostatni przykład stanowi doskonały dodatek do przeróżnych dań. Poza tym zachwyca bogactwem witamin i właściwości zdrowotnych. Wśród nich znajdziesz m.in.:

  • Magnez — już ¼ filiżanki pestek dyni zawiera blisko połowę zalecanej dziennej dawki magnezu. Szczególnie jest to ważne dla osób, które borykają się z chorobami serca czy układu krwionośnego.
  • Cynk — w 28 g pestek z dyni znajduje się ok. 2 mg cynku. Dzięki dostarczeniu do organizmu tego składnika nie tylko wspomożesz swoją odporność i polepszysz nastrój, ale również wyregulujesz poziom insuliny oraz wpłyniesz pozytywnie na jakość cery.
  • Kwas tłuszczowy omega-3 — surowe nasiona z dyni są bogate w kwas tłuszczowy pochodzenia roślinnego.
  • Fitoestrogeny — pestki z dyni to doskonała przekąska dla kobiet po menopauzie. Wiąże się to z dużą zawartością fitoestrogenów, które w skuteczny sposób minimalizują niektóre objawy menopauzy np. uderzenia ciepła, bóle głowy czy nadciśnienie.

Jak spożywać pestki z dyni?

Sposób jedzenia pestek dyni

Jeżeli chcesz włączyć do swojej codziennej diety nasiona, to musisz zadbać o ich odpowiednie przygotowanie. Przede wszystkim pamiętaj o tym, że obróbka termiczna może drastycznie ograniczyć bogactwo właściwości zdrowotnych tego produktu. Poza tym ze względu na kwas fitynowy warto namoczyć nasiona przed ich spożyciem. Dobrym rozwiązaniem jest też ich kiełkowanie. Jeżeli nie odpowiada Ci smak namoczonych pestek dyni, to wystarczy, że wysuszysz je w piekarniku — zadbaj tylko o niską temperaturę do 75 st. Możesz również wykorzystać suszarkę do owoców i warzyw.

Pestki z dyni to też doskonała przekąska do szkoły, pracy czy w trakcie oglądania filmu. Możesz je posypać solą himalajską lub innymi ulubionymi przyprawami, a zyskają jeszcze głębszy smak.

Przepisy z dyni — co warto ugotować?

Popularne dania z dyni

Dynia to jedno z tych warzyw, które sprawdza się jako główny składnik śniadań, obiadów, kolacji czy deserów. Poza tym możesz zamrozić miąższ z dyni, dzięki czemu masz pewność, że nic się nie zmarnuje, ale też w każdej chwili będziesz mogła wyczarować kolejne pyszne danie z dynią w roli głównej. Do moich ulubionych potraw należy:

  • Krem — jesienią i zimą warto dodać do niego imbir i chili. Dzięki temu danie będzie pyszne, a także przyjemnie rozgrzewające.
  • Ciasto — masz ochotę na coś słodkiego? Zatem koniecznie wykorzystaj do tego dynię — doskonale sprawdzi się jako ciasto bądź muffinki.
  • Placki dyniowe — doskonały pomysł na szybki obiad, a w towarzystwie sosu jogurtowego zyskasz naprawdę smakowity posiłek.
  • Pasta — dodaj do niej odrobinę curry, kolendry i ostrej papryki, a zyskasz naprawdę orientalną, a przy tym wyjątkowo wyrazistą pastę do kanapek.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments