Header top area left

Header top area left

Header top area right

Header top area right

zdrowe odżywiania

Zdrowe odżywianie — 55 trików, jak jeść zdrowo i tanio

Zdrowe odżywianie nie tylko pozwala zbliżyć się do wymarzonej sylwetki, ale przede wszystkim zmniejsza ryzyko wystąpienia groźnych chorób. Każdy z nas chce być zdrowy, silny, szczupły i szczęśliwy, prawda? Zatem gorąco zachęcam do poznania moich 55 trików, które wskażą Ci, jak jeść zdrowo i nie wydawać przy tym majątku.


Podziel się tą listą z bliskimi, aby im także dać szansę na zdrowe i długie życie bez konieczności marnowania czasu na czekanie w długich kolejkach przed gabinetem lekarskim.

Poznaj 55 trików, dzięki którym zdrowe odżywianie stanie się łatwiejsze i tańsze

  1. Wybieraj sezonowe warzywa i owoce.

  2. Kupuj produkty jak najmniej przetworzone.

W prostocie siła! Do łask wraca zasada mówiąca, że warto kupować te produkty, które wybrałaby lub zjadła Twoja babcia. Naturalne i pozbawione niepotrzebnych chemikaliów towary są zawsze smakują obłędnie!

  1. Jedz regularnie.

Najlepiej jedz co 3-4 godziny. Nie ma sensu się objadać, lepiej postawić na małe porcje, a za to jeść częściej.

  1. Używaj aplikacji.

Zanim włożysz produkt do koszyka przeskanuj go za pomocą aplikacji Zdrowe Zakupy. Kupuj świadomie!

  1. Mroź

Twórz własne mieszanki warzyw, kiedy jest na nie sezon, zamroź je i korzystaj zimą, gdy dookoła brakuje warzyw. Poza tym możesz również mrozić resztki z obiadu, aby zaoszczędzić i walczyć z marnowaniem żywności.

  1. Idź na targ.

  2. Skorzystaj z pomocy dietetyka — zamów u mnie dietę i zrozum, na czym polega zdrowe odżywianie.

  3. Gotuj w domu.

  4. Wypróbuj wegetarianizm.

  5. Korzystaj z promocji

Zdrowe odżywianie nie musi być drogie. Dyskonty coraz częściej oferują aplikacje z kodami, np. Lidl, dlatego po prostu je śledź. Postaw też na takie aplikacje jak Pepper, gdzie będziesz na bieżąco ze wszelkimi promocjami.

  1.  Planuj posiłki.
  1. Planuj, co kupisz.

Zrób listę zakupów, zanim pójdziesz do sklepu. Gdy wcześniej ustalisz, co będziesz jeść w najbliższym tygodniu, to przygotowanie takiego spisu potrzebnych towarów będzie znacznie łatwiejsze.

  1. Nie zapomnij o liście zakupów, gdy idziesz do sklepu!

  2. Pokochaj zupy.

  3. Zrezygnuj z suplementów — wzbogać swoją dietę.

Zamiast brać magnez w tabletce — jedz orzechy. Zamiast przyjmować żelazo — ugotuj choćby makaron ze szpinakiem. Jeśli nie musisz — nie truj się tabletkami. Dodaj za to kluczowe składniki do swojej diety.

  1. Postaw na własne uprawy.

Jeśli masz ogródek, zasadź cukinie, pomidory, fasolkę szparagową czy agrest. Alternatywnym rozwiązaniem jest hodowanie ziół na parapecie — oregano, bazylii, rozmarynu itd.

  1. Urozmaicaj swoje posiłki — korzystaj z pomocy takich serwisów jak np. Durszlak.pl czy moja strona.

  2. Dodawaj słone składniki, aby zrezygnować z soli.

  3. Postaw na naturalne słodziki — miód czy ksylitol, zamiast wybierać cukier.

  4. Zrezygnuj z korzystania z Vegety czy jarzynek w proszku.

  5. Pij alkohol tylko okazjonalnie i to w mniejszych ilościach.

  6. Odkryj w sobie talent do wypieków, zamiast kupować czekoladę i gotowe ciastka.
  1. Zrób zdrowe frytki i chipsy z ziemniaków, batatów lub marchewki.

  2. Kontroluj swój BMI.

Koniecznie sprawdź, ile wynosi Twój wskaźnik masy ciała. Wykorzystaj aplikację — Kalkulator BMI — Waga Idealna, podaj ile ważysz, mierzysz oraz ile masz lat. Dowiedz się, czy mieścisz się w normie, czy potrzebna Ci dieta odchudzająca lub zwiększająca masę.

  1. Pij min. 1,5 l wody w ciągu dnia.

  2. Skorzystaj z porady dietetyka — albo wybierz moje internetowe konsultacje, żeby dowiedzieć się, jak przejść na zdrowe odżywianie.

  3. Skorzystaj z dzbanków z filtrami do wody, by zaoszczędzić i zmniejszyć zużycie plastiku.

  4. Odkryj potęgę tanich i zdrowych produktów.

Doceń kaszę jaglaną, mrożone warzywa, kuskus, świeże warzywa i owoce czy też jogurt naturalny. Z łatwością stworzysz dzięki nim przepyszne i bogate w wartości odżywcze dania. Tak naprawdę w tego typu produktach tkwi cała kwintesencja tego, na czym polega zdrowe odżywianie.

  1. Nie kupuj produktów na podstawie ich marki.

Duże marki kuszą cenami i wyglądem swoich towarów. Wiele osób kupuje produkty na podstawie tego, że zobaczy znane logo i nawet nie sprawdza składu. Nieznane marki mają często prawdziwe perełki, np. marka Pilos.

  1. Polub się z nasionami roślin strączkowych — ciecierzycą, fasolą oraz soczewicą.

  2. Ogranicz kawę — wybierz zieloną herbatę!

  3. Kupuj online

Dzięki zakupom przez Internet nie zostaniesz ofiarą kupowania słodyczy, znajdujących się tuż przy kasie i na pewno kupisz to, co planowałaś. Często będziesz mogła skorzystać z kuponów rabatowych, dzięki którym zaoszczędzisz. Niektóre duże sklepy typu Tesco oferują również zakupy online z dostawą do domu.

  1. Zamiast białego pieczywa postaw na owsiankę lub jaglankę na śniadanie.
  1. Dowiedz się, co warto podać na grilla, aby jeść zdrowo.

  2. Odkryj, czym jest żywność ekologiczna.

  3. Skorzystaj z porad youtuberów

Wiele wskazówek na temat zdrowego odżywiania i to w przyswajalnej formie dla zabieganych znajdziesz na YouTube’ie. Przykładem jest tutaj kanał Healthy Omnomnom.

  1. Nie oglądaj reklam!

Marki poprzez reklamy zachęcają do niezdrowego jedzenia. Nagrywaj filmy, korzystaj z platform streamingowych czy… idź do łazienki, gdy lecą reklamy. Nie daj wmówić sobie, że coś tracisz, gdy nie jesz fast foodów. W końcu tylko zdrowe odżywianie daje prawdziwe korzyści!

  1. Licz kalorie z aplikacją FITATOU.

  2. Kupuj przyprawy, orzechy czy nawet herbatę online w większych ilościach, np. na kilogramy.

  3. Jeśli nie lubisz gotować, poszukaj dietetycznego cateringu z dobrymi opiniami.

  4. Gotuj buliony na kościach, zamiast wybierać gotowe przyprawy.

  5. Lubisz mięso? Postaw na niedocenianą i piekielnie zdrową wątróbkę.

  6. Jedz codziennie śniadanie.

Babcie miały rację — śniadanie daje siłę na cały dzień.

  1. Jedz 2-3 godziny przed snem.

  2. Regularnie czytaj moje artykuły.

Na moim blogu udowadniam, że zdrowe odżywianie może być przyjemne i proste. Jestem dietetykiem z doświadczeniem i chętnie wskazuje też, jak jeść tanio i zdrowo.

  1. Wypróbuj desery i dania z kaszy jaglanej lub gryczanej.

  2. Pokochaj aronię — czyli jedno z najzdrowszych polskich owoców.

  3. Zrezygnuj z oglądania telewizji w trakcie jedzenia.

  4. Szukaj produktów z krótką listą składników.

  5. Nie kupuj produktów light czy fit.

W rzeczywistości takie towary mają mniej wartości odżywczych niż ich pełne odpowiedniki. To po prostu chwyty marketingowe.

  1. Jedz zdrowe przekąski.

Wybieraj jogurt z owocami bądź z domowym musli, owoce i warzywa lub orzechy czy bakalie. Poszukaj inspiracji na zdrowe przekąski w sieci, np. na Instagramie czy Pintereście.

  1. Rób okresowe badania krwi i nie dopuść do wystąpienia niedoboru jakichś witamin itp.

  2. Wybieraj ciemne, pełnoziarniste produkty — makaron, pieczywo czy ryż.

  3. Śledź wartościowe produkty z gazetek promocyjnych.

  4. I pamiętaj, że zdrowe odżywianie zawsze musi iść w parze z aktywnością fizyczną.

Uff to tyle na początek! Zdrowe odżywianie może być proste, ale dopiero kiedy zdobędziesz pewną wiedzę i zmienisz nawyki.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments